Final i Svenska Cupen

Foto: Bjarki Tordarson

I eftermiddag är det dags. Årets första titel och chansen till Europaspel är vad det handlar om. För HIFs del handlar det mer än om en titel, det handlar om att rädda en säsong. Det handlar om att rädda en ekonomi.

Foto: Bjarki Tordarson
Roar vill att spelarna ska hitta glädjen igen.
Foto: Bjarki Tordarson

Det handlar också om revansch. På andra planhalvan står Elfsborg som man förlorade mot på bortaplan i påskas. “Viktigt blir att vi är täta och inte släpper till så mycket målchanser. Givetvis också att inte Elfsborg har bollen hela tiden, utan att vi också har bollen. Att de får jaga oss litegrann också. Det får inte bli som det var på Borås Arena där vi fick jaga dem hela tiden. Jag hoppas att vi kan mixa upp det lite bättre imorgon.” säger Roar på HIF. se

Det har varit mycket småskador för HIF den senaste tiden och på skadelistan står förutom knäskadade Andreas Landgren även Ema Boateng som dras med sin ryggskada. Även Simovic, Uronen, Gashi och Santos har dragits med skador men var med och tränade under lördagen. Roar valde ändå att inte presentera en matchtrupp under lördagen som brukar vara det normala, han ville prata med fysteamet före han tog ett definitivt beslut. Därtill är ju Loret Sadiku avstängd efter utvisningen i semifinalen mot Malmö.

“Det gäller att vi sänker axlarna och ser glädjen och möjligheterna med att spela om en svensk titel.” säger Roar till Helsingborgs Dagblad och fortsätter “Det har varit andra jobbiga saker i fokus under en lång period i Helsingborg. Jag unnar mina spelare, klubben och alla som bryr sig om HIF en framgång och något positivt att fokusera på.”

Matchtruppen:  2. Johansson, 7. Lindström, 9. Simovic, 10. Santos, 11. Smárason, 13. Achinioti Jönsson, 15. Krafth, 20. Boateng, 21. C. Andersson, 22. Linde (mv), 23. Nordmark, 25. Accam, 26. Larsson, 28. Uronen, 29. Björkman, 30. Hansson, 31. E. Andersson, 55. Khalili.

Indisponibla: Sadiku (avstängd), Landgren (knä), Gashi (baksida lår)

Björn Velander BBL