Ett tips till coachen…

Nu när en tredjedel av årets Superettan har spelats, är HIF:s spel och resultat godkända. Men vi som refererar och sitter på läktarna är som bekant alltid de som kan mest om fotbollen, och som vet bäst hur vårt favoritlag ska spela för att prestera maximalt.

Detta gäller givetvis även oss ”förståsigpåare” på AOHs redaktion. Därför har vi sammanställt lite ”tips till coachen” om laguttagning, positionsspel, spelplan, nyförvärv, taktik, lagbygge, peppning, individuell stöttning m m. Givetvis med inslag av ett gnutta ironi och med glimten i ögat!

Låt oss kalla det en manual för HIF-tränarna Per-Ola Ljung och Christoffer Andersson. Om dessa herrar hör av sig lovar jag att skicka manualen till dem som mms, så behöver de bara ha sin smartphone med sig på träning och matcher och följa den. De behöver inte nämna att det är mina idéer :-).

1. Lagbygge:

Fortsätt på den inslagna vägen att blanda egna talanger från HIF:s ungdomsorganisation med med mer rutinerade hemvändare, och spelare utifrån.

Bygg ut scoutverksamheten med fördjupad kompetens kring spelares skadehistorik.

Prioritera lite lagom unga nyförvärv på väg upp i karriären, bland de som inte är hemvändare, och komplettera med rutinerade spelare. Den mest lyckade modellen var generationen med Christoffer Andersson, Rasmus Jönsson, Markus Nilsson, Pär Hansson, Alvaro Santos och Ardian Gashi, runt 2009-2013.

Foto: Bjarki Tordarson

2.  Spelmodell:

Fortsätt med ett tryggt försvarsspel som laget kan luta sig emot, men nöt mycket markeringsspel och närkampsspel med hela backlinjen. Framförallt med ytterbackarna som nu ofta är bra i offensiven, men som behöver utveckla sin defensiv.

Mittförsvaret går från klarhet till klarhet. Det är positiva bekymmer när Granqvist kommer hem med två riktigt bra mittbackar som Calle Johansson och Charlie Weberg.

Spela mindre i sidled och mer i djupled, och träna mycket på att lära spelarna göra sig mer spelbara och stå mindre i passningsskugga. Nyckeln till snabba omställningar är att alla är spelbara och kan skapa snabba anfall som ställer motståndarlagen.

Tryck på för att köpa hem Rasmus Jönsson och spela 4-4-2 med Bjarnason och Jönsson på topp. Då kan Max Svensson få en naturlig roll som yttermittfältare med Moro på den andra kanten. Landgren och Abubukari är kanon som defensiva mittfältare

Kör mycket med högt presspel. När man vinner boll på motståndarnas planhalva är de som mest sårbara.

Träna och kör med mycket distansskott och rakt enkelt djupledsspel med ett snabbt och rörligt passningsspel byggt på ett eller två tillslag.

Fortsätt med anfallsspel matchen ut även om vi leder med tio minuter kvar.

3.  Peppning:

Jobba i nära samarbete med idrottspsykologen Ingrell. Han har säkert kompetens att peppa de spelare som behöver självförtroendeträning, både i sin individuella roll som i lagspelet.  Han kan också få laget som helhet att stärka ”teamkänslan” fortlöpande under seriens gång, och bygga vinnarkänsla.

4.  Lagkänsla och HIF-hjärta:

Ett lag som trivs ihop och har kul tillsammans på och utanför plan kan uträtta storverk.

Stärk kamratandan och klubbkänslan kontinuerligt i samarbete med övriga ledare i organisationen. Tränarna kan inte göra allt, men föreslå styrelse och klubbledning att fixa olika sociala aktiviteter för spelarna och deras familjer då och då.

Åk till Bakken med barn och familjer en dag, under förutsättning att spelarna inte åker berg- och dalbanan eller flumridern.

Grillkvällar hemma hos Krister Azelius eller varför inte bjuda in till standup med Chrisse?

Bygg vidare på mentorskapet för A-lagsspelarna. Genom att synas ute i kommunen på vårdboenden, skolor och förskolor stärker de sin klubbkänsla och sitt HIF-hjärta, plus att HIF:s roll i samhället bara blir alltmer positiv. Det är en win-win-situation.

Detta var bara några av mina idéer för att bygga ett HIF som kan återta titeln som Sveriges bästa lag om tre-fyra år. Om nu inte tränarduon Ljung-Andersson vill ha smartphonen med min manual i handen hela tiden så tar jag gärna en plats bredvid dem i ledarstaben. Givetvis ställer jag upp helt ideellt 🙂