EM över för Timossi

Han startade samtliga av U17-landslagets matcher i det pågående EM-slutspelet. Tyvärr räckte det bara till en kvartsfinal för Alex Timossi som istället kan fokusera på tisdagens Skånederby.

Italien blev för svåra i kvartsfinalen. Det blev förlust med 1-0 och därmed är U17-EM över för svenskt vidkommande.

Turneringen började annars bra när man vann mot Slovenien, i öppningsmatchen, med 2-0. I andra matchen, mot Norge, gav BPs Fredrik Hammar Sverige en tidig ledning och allt tydde på att laget var påväg mot ett säkert avancemang. Norrmännen tog dock sig samman och vände till seger 2-1.

Därmed krävdes en seger, i den avgörande matchen, mot Portugal för att laget skulle ta sig vidare. Rasmus Wikströms mål innebar att Sverige vann med 1-0 (1-0) mot Portugal och avancerar till kvartsfinal som grupptvåa. Norge vinner gruppen.

Men idag tog det alltså stopp mot ett Italien som därmed fick revansch på Sverige efter A-landslagets sorti från det stundande VM-slutspelet i Ryssland.

Alex Timossi då? Jo, han startade samtliga av Sveriges matcher dock utan att noteras för något av de fyra mål som Sverige lyckades göra. Istället får han nu trösta sig med att han är tillgänglig för uttagning i tisdagens trupp till mötet med BoIS.