Det drar ihop sig för vårt U17-lag

Fyra omgångar återstår av respektive allsvenska i U17-serien och flertalet lag är inblandade i kampen om de två åtråvärda semifinalplatserna

– Vi gled upp på en semifinalplats förra veckan men tappade igen efter den senaste matchen, säger Jonas Ohlander, Sportchef Ungdom i HIF.

I den södra allsvenskan har Elfsborg i stort sett redan spelat till sig en plats i semifinal. Desto hårdare är det om den andra semifinalplatsen. Där gör främst Skånelagen Malmö och HIF upp om den sista platsen, men även vårens Ligacupvinnare IFK Göteborg och deras rivaler från Hisingen, BK Häcken, har chansen att hota. I den senaste omgången så vann tex IFK Göteborg med hela 6-0 hemma mot Häcken.

HIF ligger just nu utanför en semifinal och har dessutom kvar att möta både IFK Göteborg och BK Häcken. Malmö som har den sista semifinalplatsen i den södra serien har tre av fyra kvarvarande matcher att spela på bortaplan, varav den sista går mot Elfsborg i Borås.

I HIF är det Jens Karlsson, Christian Carlström, Patric Weberg, och numera, Alvaro Santos som håller i trådarna. Ett rutinerat gäng som lyft fram många talanger.

– Det är en tuff serie och man måste vara 100% varje vecka Det har varit ett race hela året och nu går vi in i en tuff period på hösten, där många spelare är slitna och kanske skadade. Samtidigt är det spännande och utvecklande att varje match gäller något. Det är lite av en VM-final varje vecka. Tuffa matcher är prio ett och egentligen det viktigaste men vi har sett bra ut under hösten och gjort många bra prestationer. Det är svårt att spekulera i hur det går men vi siktar så klart på att göra vårt och hoppas att det räcker till en semifinal, säger Jonas Ohlander.

I den norra serien är det fyra Stockholmslag som gör upp om semifinalplatserna, där regerande mästarklubben Hammarby just nu har dragit det längsta strået.

Vinnaren av U17-serien vinner inte bara titel och ära utan får också representera Sverige i nästa års UEFA Youth League.

– Vi pratar inte om UEFA Youth League. Det är så långt fram, men det skulle så klart vara jätteattraktivt att få spela den typen av matcher. Det är utvecklande och det är en jättemorot att ha chansen att göra det. Men först ska vi försöka ta oss till slutspel i vår serie. Det gäller att vara bäst när det gäller.

Tabelltoppen:

U17 Allsvenskan Norra:

1. Hammarby 48p

2. Täby FK 46p

3. Djurgården 45p

4. AIK 43p

U17 Allsvenskan Södra:

1. Elfsborg 51p

2. Malmö FF 46p

3. Helsingborgs IF 45p

4. IFK Göteborg 40p

5. BK Häcken 39p

Härnäst väntar IFK Göteborg för vårt U17-lag. Den matchen spelas på söndag klockan 14.00. Spelplatsen blir Olympiafältet.

Källa: Tipselit.se