Dennis Olsson: “Varje Minut är en glädje”

210317 Helsingborgs Dennis Olsson under träningsmatchen i fotboll mellan Helsingborg och Halmstad den 17 mars 2021 i Helsingborg. Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261 / CB0072

Nyförvärvet under försäsongen Dennis Olsson fick i matchen mot Halmstad spela från start. AOH tog sig ett snack med den 21-årige yttern efter matchen.

Vad tycker du om matchen idag?

“- Jag tycker vi gör det bra stora delar av matchen. Vi delar på bollinnehavet vi och Halmstad, kommer väldigt högt i vår press många delar av matchen och kommer väldigt lågt med vår press många delar av matchen. Jag tycker 0-0 var rättvist.”

Jag pratade med Jörgen Lennartsson innan, han tyckte ni satte i prinicip allt det som ni ville göra förutom att göra mål, håller du med om det?

” – Absolut gör jag det. Jag tycker det vi har tränat på i veckan och det vi har snackat om inför matchen sitter där. Vi hade lite som prio att vinna matchen idag, det misslyckades vi med. Men alla de andra bitarna sitter. Jag håller med fullständigt.”

Och för egen del?

” – Det kändes bra stora delar av matchen. Det är lite att vi kommer lite fel i pressen jag och Rasmus under deras uppspel men snackar ihop oss när de får sitt “skadebreak”. Jag tycker det kändes bra men blir lite trött sista biten i första men kommer i med bra med energi sen i andra igen.”

Hur tycker du samarbetet gick med Rasmus och Van Den Hurk?

” – Jag tycker det gick bra, vi har några lägen där vi har mycket fantasi och jag och Rasmus har några lägen där vi hotar mycket i djupled, då jag kommer lite djupare i banan och hämtar boll. Jag tycker hela den biten funkade jättebra.”

Hur skönt är det att få de här minuterna med tanke på dina problem tidigare under försäsongen?

” – Man har ju längtat efter detta sedan man kom hit. Det har varit lite jobbigt mentalt med starten man fick. Varje minut man får spela nu är bara en glädje. Det känns skänt att få förtronde från start.”

Hur ser du på konkurrenssituationen, det är tätt där framme. Var ska du komma in i det här laget?

” – Jag känner att konkurrenssituationen är precis som den ska vara i ett lag. Man kan göra hur bra träningar som helst men det är alltid den bästa spelaren som spelar. Jag känner inte att jag är låst till en sida utan jag kan variera mellan att spela på höger eller vänster sida.”

Vilka bitar känner du att du behöver förbättra för att komma in i startelvan?

” – Jag får jobba på min defensiv en hel del. Jag har mycket att lära där. Ta lärdom av varje träning och försöka hitta rätt i den biten. Offensivt så är det väl att våga lite mer och lita på sig själv.”

Jörgen Lennartssons spelsätt med en hel del kontringsspel, tycker du den biten passar dig?

” – Ja, absolut. Vi vill ju gärna variera spelet mycket men kontringar, med att gå i djupled, få boll på yta och springa på det, just den aspekten tycker jag är jättebra. Annars kommer jag in i spelet mycket när vi har etablerat anfallsspel också.”