Delad pott i Falkenberg

190803 Helsingborgs Andreas Granqvist deppar efter fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Falkenberg och Helsingborg den 3 augusti 2019 i Falkenberg. Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN / Kod KA / Cop 147
HIF var en ribbträff från full pott i mötet med Falkenberg. Till slut inkasserade man ändå en poäng efter att Kundai Benyu kvitterat i början på andra halvlek
Sju poäng, på de tre inledande matcherna efter uppehållet, visade att tränarbytet gav den effekt man hoppats på när Henrik Larsson åter klev in som tränare. Sen har det blivit lite grus i maskineriet för Skånes Stolthet
Efter bottennappet, mot Örebro, var förhoppningarna att HIF skulle ta sig samman i bortamötet med Falkenberg. Man fick dock nöja sig med ett kryss mot hallänningarna, som faktiskt noterats fem raka hemmamatcher utan förlust.
Falkenberg inledde bäst och tog ledningen efter 14 minuter efter en fin soloräd av John Chibuike men efter målet ändrades matchbilden och bortalaget tog över mer och hade bland annat ett skott i ribban i 33:e minuten av Max Svensson.
Hemmaledningen stod dock sig halvleken ut men i inledningen av andra klev Kundai Benyu fram och ordnade kvitteringen. I den 53:e minuten höll sig Celtic-lånet framme i straffområdet och tryckte in 1–1 sedan Andreas Landgren nickat ner en lyftning från Max Svensson.
190803 Helsingborgs Kundai Benyu jublar med Andreas Granqvist efter 1-1 under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Falkenberg och Helsingborg den 3 augusti 2019 i Falkenberg.
Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN
Målet innebar att HIF fick mer självförtroende och ägde, stora delar av spelet, i andra halvlek. Tyvärr räckte det inte hela fram utan det blev en delad pott på Falcon Akolholfri Arena.
Poängen  innebär att Helsingborg är kvar på tolfte plats i tabellen, tre poäng före Falkenberg. Samtidigt plockade AFC en viktig seger, i slutminuten mot Östersund, så nu är det en hel drös lag som är inblandade i bottenstriden där det bara skiljer fyra poäng ner till kvalplatsen för HIF