Dags för påskens andra bortamatch

Förra året var det badtema när HIF gästade Örjans Vall. Foto: Björn Velander

Påsken är en tid av prövningar och lidande. Det har varit sant inte minst i år. Men man ska inte glömma vad som hände på påskdagen.

Foto: Bjarki Tordarson
Gashi avgjorde i Halmstad senast det begav sig.
Foto: Bjarki Tordarson

Påsken är också en tid för reflektion och säkert är det många som har suttit och funderat över det HIF och allt som hänt runt om klubben. För inledningen på årets säsong har sannerligen varit en prövning. För klubben och laget men så väl för deras supportrar.

Men nu är det tid att glömma en regnig kväll i Borås och istället rikta blicken mot Halmstad. En stad som för närvarande badar i sol och en svag vind från havet. I morgon kommer Skånes Stolthet och deras supportrar förbereder sig för att visa upp staden med en närmast obefintlig supporterkultur hur man sjunger. Det är tid att kasta stenen åt sidan och kliva ur graven.

Tåget kostar en dryg hundralapp och sen är det bara att vandra in den korta sträckan till centrum. Uteserveringarna på lilla torg är uppslagna och det är på Mitt I lilla torg som uppladdningen kommer ske. Där har Kärnan fått till ett bra pris på öl och hamburgare för 119kr.

Foto: Björn Velander
Det var badtema på resan till Halmstad förra året.
Foto: Björn Velander

Om man ser på truppen som är uttagen så är fortfarande Álvaro Santos inte med efter sin lårskada. Men både Anton Kinnander och Elias Andersson är med och undertecknad hoppas att i alla fall Kinnander får chansen på topp från start i morgon.

Det brukar bli jämna matcher mot Halmstad på Örjans Vall. Även om HIF på senare år har snyggat till statistiken ordentligt så är det inte någon enkel match man har framför sig. Speciellt inte med tanke på det spel som HIF har presterat hittills och Halmstad kommer garanterat slita för att få med sig minst en poäng då de har inlett svagt och har bara en poäng på fyra matcher.

Roar varnar för deras anfallsduo Boman och Baldvinsson, som han menar är väl inarbetad efter många matcher ihop. I övrigt är Roar säker på vad som måste till för att ta tre poäng: “Jag önskar att vi får bättre kvalité, större rörlighet i vårt passningsspel. För man vinner inga fotbollsmatcher om man slarvar och tappar för mycket boll.” säger han till HIF.se

Matchtruppen
>2. Carl Johansson, 3. Loret Sadiku, 7. Mattias Lindström, 8. Ardian Gashi, 9. Robin Simovic, 11. Arnór Smárason, 15. Emil Krafth, 21. Christoffer Andersson, 22. Andreas Linde (mv), 23. Daniel Nordmark, 24. Anton Kinnander, 25. David Accam, 26. Peter Larsson, 28. Jere Uronen, 30. Pär Hansson (mv), 31. Elias Andersson, 33. David Svensson, 55. Abdul Khalili

Björn Velander BBL