Conny dagen efter

Allsvenskan är slut och vi får inse att det i år blev ett stort silver till vårt HIF. Sällan har väl just uttrycket stort silver haft sitt berättigande mer än just i år. Kanske det till och med skulle ha hetat lilla guld. HIF och MFF har varit de två stora dominanterna och här följer en kort summering av Conny i form av vår återkommande intervju eller kanske mer rätt återkommande samtal.

Hej Conny, har du kommit över “missen” än?

– Haha, nä det kanske kommer att ta ett tag men vi kommer säkerligen att vara mycket nöjda när vi summerar säsongen ändå. Vi har gjort ett fantastiskt år, synd bara att MFF lyckades göra ett ännu bättre.

– Men det är klart, det är ju bittert så här direkt efteråt. Vi tar mer poäng än vad något mästarlag gjort sedan 16-lagsserien infördes och hamnar tvåa… Fast vi har ju ännu en chans på en pokal och det finns väl en viss chans att vi inför fullsatt Söderstadion kommer att få se ett titelhungrigt HIF.

– Dessutom är det så att vid cupseger kommer vi att slippa en kvalomgång i Europaleaguekvalet vilket är gynnsamt för det allsvenska spelet.

Till matchen igår

– Ja Kalmar spelade ovanligt defensivt. Vi hade ju en totaldominans och bollinnehav i första på 69-31. Vi hade dock svårt att få till de där riktiga chanserna. Åtminstone i första halvlek även om Sundin hade ett friläge och May tråcklade sig till ett läge. Det blev bättre med målchanser i andra, inte minst pga att Stoffe togs sig fram ett par gånger. Dels hade han ju ett bra skott dels en fantastisk raid som ledde fram till passningen som Joel dessvärre slog i stolpen.

– Det var synd att vi inte fick till det och fick göra mål när det var så mycket folk på läktarna. Det känns som vi borde gjort något. Avslutsstatistiken slutade väl på 16-1..

– Av spelarna igår måste jag lyfta fram May som var fantastisk, inte minst i första halvlek. Han har verkligen tagit chansen när den dök upp i och med Gashis avstängning.

– Synd också att Sundin inte fick sätta sitt friläge. Han har utvecklats enormt och tränat hårt för att bli bättre i avslutslägena och det har gett resultat. Han känner sig mer bekväm i de situationerna i dag än i början av säsongen. Därtill måste man också lägga att han inte springer offside lika mycket. Han tajming har blivit avsevärt mycket bättre i det hänseendet.

Det är bara att hålla med, Gerndt hade det lite jobbigare i går?

– Kanske så att vi ställer lite höga krav på hans frisparkar. Med facit i hand kanske han skulle släppt den sista av de tre han tog men det är ju just det där, med facit i hand… Om man ska tro statistiken har han en ruggig effektivitet dessutom, 20 mål på färre än 33 avslut.

Leo Beenhakker sportchef i Feyenoord satt på läktaren i dag.. Var det Gerndt han tittade på?

– Det sitter scouter på plats varje match och det enda jag vet är att  det inte kommit något konkret än och jag vet  ärligt talat inte vem just Beenhakker var och tittade på.

(Reds not: Enligt Aftonbladet är det Joel Ekstrand som tilldrar sig Feyenoords intresse.)

Hur ser framtiden ut?

– Ja det är svårt att sia om just nu. Säsongen är ju inte över än som du vet. Vi har en cupfinal att spela. En match som vi väldigt gärna vill vinna. Jag tycker det är kul att Hammarby vann sin semifinal för en cupfinal på Söderstadion är mer lockande än en cupfinal på Fredriksskans. Inget ont om Kalmar så men det blir mer folk på Söderstadion. Det känns viktigt att vi får en seger med oss. Det vore inte kul om vi hamnade tvåa där också.

Sett i ett längre perspektiv så har vi bara tre spelare som inte har kontrakt inför nästa säsong. Lantz, Rachid och Liverstam. På det hela taget känns det ganska bra i nuläget. Dessutom kommer våra yngre utlånade, bland andra Baffo och Thern, att delta i vår försäsongsträning och kanske de dessutom tar en plats i truppen. Sedan får vi se om de spelar med oss eller Värnamö, Ramlösa Södra eller var det nu blir.

Gashi kommer förhoppningsvis att få det bättre också om det visar sig att hans familj kan flytta hit från Norge. Den sociala biten är ack så viktig. Men allt detta tar vi tag i efter säsongen. Som du vet har vi ju en cupfinal kvar och du är väl på plats?

Ja det kan du lita på. Fullt beredd på att göra en cupsegerConnyeftermatchen. För om ni vinner vill vi gärna ta det direkt efter matchen, såvida ni inte har bråttom till flyget som ni ju oftast har när ni spelar i 08-land.

– Nej, vi ska åka tåg hem med Resurståget så det ska vi nog hinna med!