Charlie Weberg: “Det hoppas jag att tränarteamet känner också”

210221 Helsingborgs Charlie Weberg under fotbollsmatchen i Svenska Cupen mellan Gauthiod och Helsingborg den 21 februari 2021 i Vänersborg. Foto: Sebastian LaMotte / BILDBYRÅN / COP 103 / SL0003

Charlie Weberg har den senaste tiden imponerat i HIF efter att ha kommit in i halvtid mot Jönköping Södra. AOH fick under veckan en kort pratstund med Charlie om chansen att stanna i startelvan, utvecklingspotentialen och sitt utgående kontrakt.

Det har ju snackats mycket om din utlåning till Gais, hur skönt är det att visa alla vad du kan, nu när du har varit borta?

” – Det är alltid kul och kunna visa upp att man har tagit steg och det känner jag ju tydligt att jag har gjort de senaste åren egentligen, det är inte bara förra året, utan att jag har haft en ständig utveckling, det är alltid skönt. Man tänker ju inte jättemycket på det, men det är klart att jag vill ju ta med det som gick bra i Gais, bygga vidare på det och göra det ännu bättre här. Det tycker jag att jag har gjort än så länge.”

Vad tror du om dina chanser att stanna i Startelvan?

” – Det är tufft asså. Jag vet inte hur många gånger jag sagt det sedan jag blev uppflyttad men det känns som mittbackspostionen alltid har haft tuffast konkurrens i HIF. Alltid nästan varit 5 bra mittbackar. Det är jättetuff konkurrens och självklart vill jag vara i startelvan och jag vet inte hur stora chanserna är men jag tycker att jag har visat att jag klarar av det och kan prestera och det hoppas jag att tränarteamet känner också.”

Vilka områden känner du att du måste förbättra?

” – Det är väl lite allt möjligt. Jag är långt ifrån klar på alla sätt, det är man aldrig som fotbollsspelare. Men jag blev bättre i mitt duellspel betydligt förra året och det vill jag fortsätta utveckla. Så det är någonting jag har fokuserat på Annars är det nog lite allt möjligt, smådetaljer hit och dit.”

Sist vi pratade så frågade jag dig om ditt kontrakt som går ut, jag vet om att du är lite försiktig där, men är det någonting du går runt och tänker på nu när det går bra för dig?

” – Nä, faktiskt inte. Jag har aldrig varit med om ett utgående kontrakt innan men det känns som att jag inte kan påverka någonting där. Jag har det kontraktet jag har just nu och så får vi se vad framtiden visar. Det enda jag kan göra är att göra det så bra som möjligt och sen får det som händer hända.”

Vill du höra hela intervjun med Charlie där han pratar om matchen mot Brage, fördelen av att redan ha gjort ett år i Superettan och lagets inledning på säsongen kan du lyssna på veckans nya avsnitt av AOH-Podden som finns på Spotify och Acast. Spelarna finns här nedan.