Bosse – dagen efter

Det blev till en förlust igår. Eller i alla fall kändes det så och nog tappade HIF två poäng igår. Vi ringde upp Bosse i vanlig ordning och fick en del svar på frågor som florerat på forum runt om i internetvärlden.

Hej Bosse, det var lite synd igår.

– Ja synd och synd men visst borde vi ha vunnit det här. Och för första gången i år gav vi ju bort målen. Lite 2008 över det hela faktiskt.

Första målet var väl mest oflyt?

– Jo om man ser till själva avslutet och Marcus olyckliga styrning men samtidigt är Holgersson lite snäll utanför straffområdet där. Han borde ha stoppat spelaren innan han kom in i straffområdet. Men det är ju så det är ibland.

Andra målet kändes mer som fyra olyckliga beslut?

– Det stämmer. Joel kom in lite sent i nickduellen och Marcus kanske tittade lite för mycket boll och missade för en gångs skull sin markering. Sedan uppstår någon form av missförstånd mellan Markus (Holgersson) och Pär. Markus tror att Pär är lite längre ut än vad han är och överlåter till Pär att ta hand om situationen. Felval, men det är också sånt som sker ibland.

En återkommande diskussion är Landgren, Sundin och Yakubo Alfa…

– Vi hade verkligen det mesta emot oss när det gällde mariginaler och beslut igår. Rasmus berättade först i halvtid att han kände sig hängig och vi ville ge Landgren lite tid att värma. Att det blev Landgren berodde på att vi ville förstärka defensivt. Hade det stått 2-2 när vi skulle göra bytet hade Sundin ersatt istället.

Sundin konkurrerar med René Makondele på vänsterkanten och tyvärr har Sundin vägt lite lätt när han kommit in. (Detta kan intygas från inte minst matchen mot Väsby). Han är snabb och bra med boll men är lite för vek defensivt för tillfället.

Alfa kommer inte att vara aktuell förrän efter uppehållet. Detta beror på att han för närvarande är på U-20-landslagsturnering med Nigeria. Alfa är utmärkt med boll och har ett fantastiskt tillslag men även han har defensiva läxor att göra. Men han är ju nyss fyllda 18 så han är en spelare som vi verkligen tror på framöver.

På fredag är det dags för skräckmatchen.

– Skräckmatchen?

Ja, vi möter ju ett lag som vi aldrig slår, Häcken.

Det är ju som vilken match som helst, det ser bra ut i truppen. Vi har få skador för tillfället. Tre indisponibla. Erik, Mini och Skulason. Skulason gjorde en utmärkt träning häromdagen men efter den så svullnade knäet upp igen så han vilar dagens U-21-match.

Lantz då?

–  Han ska fixa sitt knä under uppehållet och vi räknar med att han är spelduglig resten av maj. Men sedan vet man aldrig så noga med knä. Fast idag hade han ingen svullnad alls.

Sedan är det inte lätt att hitta speldatum till cupmatchen. Vi vill ju inte lägga matchen och riskera att stå utan kanske tre av våra spelare. Pär, Joel och Landgren bör ju komma med och skulle Sverige gå till semifinal spelas den den 26 juni. Och vi vill som sagt inte riskera att stå utan dessa tre. Det är fortfarande möjligt att vi får spela den här matchen i slutet av maj, avslutar Bosse dagens samtal.

Vi önskar laget lycka till i de kommande matcherna.