Björn Velander: “Fem minuter in i matchen – Sen kändes aldrig segern hotad”

IF Brommapojkarna – Helsingborgs IF

0-2 (0-1)

Publik: 2083

Grimsta IP, Stockholm

Fem minuter, längre tid tog det inte för skytteligaledaren Mattias Lindström att via en misslyckad utboxning från Niklas Westberg nicka in ledningsmålet på Grimsta IP. Efter det kändes aldrig segern hotad.

Lindström visar vägen
Lindström visade åter igen vägen!

Det var en underhållande match på Grimsta IP i eftermiddag. Brommapojkarna följde sin vana och spelade sitt eget spel.  Något som gjorde att det blev något av ett böljande spel under första halvlek. HIF byggde vidare på spelet från Norrköpingsmatchen och spelet flöt på ännu lite bättre än det gjort tidigare under säsongen.

Spelet flöt lättare och passningarna var skarpare, fler spelare hade höjt sig till de nivåer vi vill se dem hålla under säsongen. Redan i den 16e matchminuten var det chans till utökning av ledningen då Lindström blev nersparkad i straffområdet, men domaren valde att döma frispark istället. HIF hade en hög press och lät inte BP vila med boll under några längre stunder. När väl BP kom framåt så kändes det som att ett lugn infunnit sig i försvarsspelet.

Andra halvlek var bara fyra minuter när Lindström blev serverad av Bedoya men målvakten gjorde sig stor och räddade.
Under andra halvlek tilläts BP hålla bollen allt mer, om det var för att HIF kände att de hade kontroll på läget och inte behövde hålla samma press i andra halvlek eller om BP helt enkelt ändrat sin taktik lite låter jag vara osagt. Men som Roar sa efter match så fanns fokuset där hela tiden. Laget var väl sammanhållet och på de farligheter som BP skramlade fram stod man rätt och kunde lugnt mota Olle i grind. En av de farligare chanserna stod dock Bedoya för när han med en snedträff på en frispark höll på att styra in bollen i eget mål.

Istället kunde May Mahlangu plocka upp en av BP tappad boll på mittfältet för att sedan efter en rusch fram längs högerkanten servera Robin Simovic som tackade för bjudningen och enkelt slog bollen förbi målvakten till 0-2. Ett fint samarbete som jag hoppas vi får se mer av under säsongen vilket innebar Simovic andra mål på lika många matcher.
BPs anfall direkt på avspark resulterar i en frispark i mycket farligt läge, vilket blev ett tillfälle för Per Hansson att visa att han även i år kommer vara Allsvenskans bästa målvakt.

Matchen i matchen blev den mellan Emil Kraft i HIF och BPs Nicklas Barkroth, och renderade de båda varsitt gult kort under matchen. Den 19årige försvararen  visade återigen att han redan är en man att räkna med och jag hoppas att vi får se honom i HIF tröjan under lång tid framöver. Det visar på att återväxten i de egna leden är väldigt god.

Foto: Bjarki Tordarson
Emil Krafth stod upp bra.
Foto: Bjarki Tordarson

En vecka med tre matcher är över och resultatet är sex poäng. Fullt godkänt men det är en lite bit kvar till mästartakter. Dock har HIF visat under veckan att man kan studsa tillbaka efter en plattmatch och knipa två segrar mot två hemmastarka lag. Det lovar gott inför framtiden.

Jag måste även passa på att tacka de HIF-supportrar som tagit sig till Grimsta idag och sjöng fram laget. Läktarplaceringen till trots så gick sångerna fram bra till oss som satt framför datorer och tv-apparater.

Slutresultat: 0-2

HIFs startelva: Hansson – Andersson, Sadiku, Larsson, Krafth – Accam(89), Mahlangu(90), Gashi, Lindström – Simovic, Bedoya(91)

BPs startelva: Westberg – Falkenborn, Une Larsson, Jonson, Björkström – Junior, Albornoz, Djordjic(62) – Åsbrink(76), Barkroth, Magnusson(62)

Björn Velander BBL

1 kommentar

1. Kändes lite riskfyllt under andra halvlek. Även om det fanns fokus så är det vanskligt att låta motståndarna ha för mycket initiativ. 1-1 hade skapat en helt annan match. Som helhet spelar dock HIF mindre “passningsorienterar” och mer effektivt med variation och det är förmodligen ett mer framgångsrikt recept. Gashis återkomst har skapat en tyngd på mittfältet som vittnar om hans betydelse och Sadiku fungerar nog bäst som mittförsvarare.