Allt om HIF har träffat Albert Berisha från Akademi-laget

Han kom till klubben som fem åring och har sen dess varit klubben trogen, det är rätt ovanligt i dagens U-lag att man varit hela karriären i klubben men Albert Berisha är ett levande bevis på att det går!

Albert, för de som inte känner dig så väl, vill du berätta lite om vem personen Albert Berisha är?

Jag är 19 år gammal och är född i Gällivare men flyttade ner till Klippan redan vid ett års ålder, där bodde vi i tre år sen flyttade vi hit till Helsingborg. Är som person en som tycker om att spendera mycket tid med sin familj och vänner.

Foto: Bjarki Tordarson

När och var startade du din fotbollskarriär?

1999, då samlades en liten grupp nere på Maria Park, jag var fem år gammal och har nu spelat i HIF i hela mitt liv.

Hur gammal var du när du tog beslutet att satsa helhjärtat på fotbollen?

Det har nog varit så hela tiden, det har alltid varit fotboll för mig.

Foto: Bjarki Tordarson

Fanns det någon annan sport som du också utövade?

Jag prövade handboll två-tre träningar när jag var fjorton år gammal, men det kändes bara – nä, det är fotboll som gäller för mig.

Vad var det som fick dig att välja att satsa fullt ut på fotbollen?

VM-2002, man hade spelat fotboll innan dess men det laget Brasilien hade då, det var något magiskt över det hela och det fångade verkligen mitt intresse.

Du är mittfältare, var på mittfältet brukar man se dig?

Överallt, jag kan spela höger- och vänstermittfältare och kan även agera som offensiv innermittfältare.

Foto: Bjarki Tordarson

Bra teknik, snabb med boll, god speluppfattning och ett bra skott.

Vad anser du själv att du behöver förbättra som spelare?

Allting egentligen, det må vara ett klassiskt svar, men man måste bli tuffare och mer rejäl i det man gör. Ska man göra en dribbling eller kliva in i en duell måste man göra det till 100 %.

Satsar du mest på att förbättra det du är minst bra på eller på att ytterligare utveckla det som redan är din styrka?

Tror att det är att förstärka det man redan är bra på och försöka göra det lite bättre hela tiden.

HIF anses ha en av de bästa plantskolorna inom fotboll i Sverige. Vad är det man gör för att lyckas så bra?

Man har givetvis bra tränare, vilket är en grundförutsättning, sen är det väl att man arbetar mycket med de individuella bitarna.

Hur tycker du att klubben har tagit hand om dig under din tid här?

Dem har tagit jättebra hand om mig, när jag har haft motgångar har klubben tagit hand om mig på ett jättebra vis. När man haft möten med dem och diskuterat känner man hur mycket de bryr sig om oss ungdomar.

Var har du lagt ribban för din ambition? Är det allsvenskan eller landslaget?

Man vill alltid bli så bra som möjligt, har alltid intalat mig själv om att bli bäst i världen, det är lätt att säga här men det ska förstås göras också. Jag arbetar hela tiden för att bli så bra så möjligt och det är bara att komma hit och göra så bra ifrån sig som man bara kan.

Vem eller vilka personer har betytt mest för din fotbollsutveckling?

Arne Kastenbom, han har betytt mycket för mig och har varit min tränare i nästan tio år. De senaste åren har Lars Bakkerud, Jonas Ohlander och Ulrik Jansson haft en betydande roll, sen är Nisse Larsson alltid speciell, han har hjälpt mig med mycket.

Foto: Bjarki Tordarson

Om man inte skulle lyckas med fotbollen, vilket jag inte tror, önskar jag att utbilda mig till polis faktiskt. Det verkar vara ett häftigt arbete där man kan vara med och hjälpa samt förändra människor, mycket av arbetet handlar om kommunikation och inte bara att lösa brott.

Är det någon av spelarna i A-laget som du hämtar inspiration ifrån eller som har hjälpt dig i din roll som fotbollsspelare?

Walid Atta, Loret Sadiku och Joseph Baffo försöker alla tre hjälpa mig ibland, vi talas vid när vi träffas och så.

Följer du något lag mer än Helsingborgs IF (A-laget)?

AC Milan

Om du skulle bli proffs i utlandet en dag, vilken liga och land tror du hade passat din spelarstil bäst?

Spanien eller Italien, Holland hade kanske varit ett bra steg också.

Slutligen, vad har du för tips till alla yngre ungdomsspelare som läser det här?

Se möjligheten, älska det ni gör och gå ut och se till att ha kul och njut av stunden, gör ni som alla andra – blir ni som alla andra!

bbl_jimmy_fors