Betyg AIK – HIF

Vikariatet är förlängt och här är de betyg som jag, tillsammans med John Cooper satt efter matchen.

Pär Hansson, 30. Sattes aldrig på några svåra prov. Tveksam på något eller några inlägg, annars prickfri. AIK var förvånansvärt trubbiga.

Markus Holgersson, 28. Kämpar och krigar. Riktigt stabil bakåt, men offensivt slogs nästan alla bollar bort idag.

Marcus Nilsson och Joel Ekstrand, 42. Mittbackarna stod för mycket fina insatser idag igen. Till stor del delaktiga i att HIF:s defensiv förbättrats i år. (Särskilt) Markus huvudspel är riktigt bra. Fler och snabbare uppspel via marken är kanske det enda vi önskar oss av dessa båda herrar.

Christoffer Andersson, 37. Kämpar bra utan att glänsa. Hade ett lysande tillfälle att sätta en balja. Väldigt obekväm på vänsterkanten, vi lär inte få se många inlägg med vänstern från Chrisse i år. Bästa matchen i år för Christoffer, som gjorde sig bättre när han flyttades upp som yttermittfältare.

Andreas Landgren, 38. Bästa matchen i år för Andreas som stundtals skapade mycket offensivt. Fint förarbete till 0-1.

Isaac Chansa, 34. Stabil insats av Isaac. Som vanligt mycket bättre offensivt än defensivt. Isaac verkar föredra rollen som playmaker, det är väldigt sällan man såg honom avsluta eller hota i djupet. Detta trots att rollfördelningen mellan Isaac och Marcus var väldigt tydlig i att det var Isaac som var offensiv.

Marcus Lantz, 44. HIF:s hjärta och nav. Vinner många boller och var periodvis mycket lyckosam i att sätta upp bollarna snabbt på offensiva spelare. Bara att hoppas att Marcus inte får alltför många kort i år och att inga magmuskler krånglar. Oerhört viktig för HIF.

René Makondele, 23. Hade ingen lyckad dag. Tar ett större defensivt ansvar än tidigare, kanske går det ut över offensiven?

Henrik Larsson, 33. Henke kan mycket bättre. Mycket hårt bevakad men förlorade ganska ofta dueller och missade nickskarvar även när han var utan bevakning. Fortfarande oerhört osjälvisk i avslutslägen. Vi skulle gärna se fler egna avslut Henrik!

Rasmus Jönson, 48,5. Här var betygsättarna oense: John Cooper vek inte en tum från 50 medan jag lika obönhörligt ansåg att 47 var det rätta betyget. I sann demokratisk anda får därför matchens lirare “bara” 48,5. Rasmus satte två mål mot Väsby och 3 mot AIK. Både huvudlaget och farmarlaget besegrade alltså nästan på egen hand. Iskalla avslut dessutom. 0-3 är vackert! Ramus gör inte bara mål, han arbetar över hela planen, i vissa lägen hela vägen hem till straffområdet. Vem saknar Razak idag?

Hannu Patronen, 30. Skötte sig helt OK som vänsterback och stabiliserade vänsterkanten när AIK satsade som mest framåt.

Erik Sundin och Tobias Holmqvist spelade för kort tid för att betygsättas.

Under morgondagen kan alla läsare se fram emot John Coopers intervju med Bosse Nilsson. Själv bjuder jag på spelarkommentarer samt en kortare intervju med sportchef Jesper Jansson. Stay tuned!

2 kommentarer

1. Väldigt bra betygsanalys! Lite komiskt att Andreas Landgren gör sin bästa match i år när han flyttades ut på högerkanten…
    Man kan fråga sig vad som hänt med Makondele? Han slarvar bort många bollar och han verkar inte ha speciellt högt självförtroende just nu, tyvärr:/

Det jag gladde mig mest åt igår var såklart Rasmus Jönsson, men även Markus Holgersson. Vid Rasmus tredje mål så insåg jag att han verkligen en stor talang, och han kan bli väldigt bra om han fostras på rätt sätt.
    När det gäller Holgersson så var han väldigt slarvig i uppspelen, men en klippa i försvarsspelet och det börjar kännas som att Bosse Nilsson gjorde en vettig värvning.

2. kanske är dags att peta makondele, fortsätta med landgren på ena kanten och ha stoffe på andra när tamboura kommer tillbaka.