Avgör domarna bottenstriden?

Ska bottenstriden avgöras på straffar? Risken/möjligheten finns. Hade läget varit annorlunda om domarna haft tillgång till VAR? Det får vi aldrig veta, men debatten om VAR fortsätter.

Efter förlusten mot Norrköping var Falkenbergs tränare Hasse Eklund minst sagt upprörd. Han konstaterade att laget under säsongen hade fått elva straffar mot sig och bara en med sig.

Tre av straffarna bidrog till Norrköpings seger med 4-1. Hasse hävdade att: ”vi får aldrig med oss sådana straffar”. Norrköpings Simon Thern däremot var av annan åsikt och påstod att det är klumpigt försvarsspel av Falkenberg i alla tre situationerna”.

Vem av herrarna som har rätt undandrar sig min bedömning men låt oss hoppas att det är Thern. I så fall kanske HIF kan avgöra bottenmötet mot Falkenberg på straff? Anthony van den Hurk har ju hittills i år slagit in tre straffar. Och om bara HIF-spelarna kan ta sig in i straffområdet så kanske ”klumpiga” försvarare hjälper dem på vägen? HIF har ju inte varit så effektiva i sitt eget anfallsspel så den ”hjälpen” kanske kan behövas.

Nu handlade eftersnacket efter Norrköping-Falkenberg till en del om införandet av VAR och det är en diskussion som lär fortsätta. Norrköpings tränare Jens Gustafsson hävdade att ”det är en allmän åsikt bland spelare och tränare” att VAR ska införas. Supportrarna är, såvitt jag tolkat signalerna rätt, mer kluvna.

Det finns också både för- och nackdelar med att införa VAR. Nackdelen är huvudsakligen att det blir avbrott i spelet men också att det även efter VAR blivit snack om bedömningarna. Fördelen är förstås att det rimligen blir färre ifrågasatta domslut i situationer som ofta kan bli matchavgörande. Kritikerna brukar hävda att det hör till spelet att domarna gör misstag, precis som spelarna. De har givetvis helt rätt, men jag tror att domarna skulle uppskatta att få hjälp. De ska fatta sina beslut blixtsnabbt och ett felaktigt beslut kan bli direkt avgörande för utgången av matchen.

190624 VAR-Screen ahead of the FIFA Women´s World Cup round of sixteen match between Sweden and Canada on June 24, 2019 in Paris.
Photo: Simon Hastegård / Bildbyrån / Kod SH / 180086

Ta som ett rent hypotetiskt exempel om tre av de elva straffarna Falkenberg fått mot sig har kostat laget 9 poäng. Då hade laget legat betydligt bättre till i tabellen. Jag påstår absolut inte att så är fallet. Se det som ett rent räkneexempel. Men uppskattningsvis varannan straff som döms i allsvenskan blir ifrågasatt. Med VAR skulle man troligen reducera den siffran betydligt.

Tyvärr har jag inte tillgång till den statistik som hade behövts men jag undrar hur frånvaron av publik påverkat domarnas beslut i år? Att spelare och tränare vrålat på domarna har knappast undgått någon som följt TV-sändningarna, men det är kanske ändå skillnad på trycket från publiken? Kanske hade även publiken lyckats överrösta vissa tränare som vrålat så de har fått röda kort och hamnat på läktarna?

Jag hoppas att vi får publik nästa år och varför inte även VAR!

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!