“Att hata motståndare finns inte på min karta”

Jag har varit HIF-supporter sedan barnsben, precis som många andra helsingborgare. Mitt fokus har alltid varit att stödja ”min klubb” men att respektera motståndarna. En hel del matcher har jag suttit tillsammans med supportrar för motståndarlaget. Utan några som helst problem. Oavsett vilket lag som vunnit eller förlorat matchen. Att hata motståndare finns inte på min karta.

När allsvenskan 2020 inleds om några månader skulle jag bli glad om jag slapp uppleva ramsor som går ut på att ”hata”. Men det är troligen en meningslös förhoppning.
Hösten 2019 blev jag medlem i en organisation som heter ”Vi lirare”.
Den grundades 2014 av Bosse Petersson, fd spelare, tränare och expertkommentator.
Den tragiska händelsen 2014 i Helsingborg, med en supporters bortgång i samband med en allsvensk fotbollsmatch mellan Helsingborgs IF och Djurgårdens IF, blev startskottet för att starta ett initiativ som verkar för att skapa förebilder avseende fair play där man respekterar varandra och älskar sporten och stödjer sitt lag.
Det som hände 2014 blev tyvärr även starten på något dåligt för vårt älskade HIF. Även om det var en enskild ”supporter” (han förtjänar naturligtvis inte epitetet) som ställde till det så innebar händelsen negativ reklam för vår klubb. Jag tror också att klubben förlorade ekonomiskt på det eftersom det skrämde bort en hel del åskådare under en tid. Psykologiskt tror jag också att spelare och övriga i klubben påverkades negativt och resultaten blev därefter.

Nu har det gått fem år och vi har lagt det bakom oss. Men vi vill givetvis inte att det ska upprepas och därför är det bra att en organisation som ”Vi lirare” skapats. Organisationen har nära 700 medlemmar, ganska många är välkända f d fotbollsspelare. När jag kollade medlemsregistret hittade jag bland andra följande namn med HIF eller Helsingorgs-anknytning: Erik Edman, Hans Eklund, ”Masse” Magnusson, Rade Prica och Martin Pringle. Hedersambassadör för organisationen blev Lennart Johansson, som avled förra året.
Organisationen ordnar bland annat fotbollsläger för ungdomar och delar även ut stipendier till personer eller klubbar som arbetar i organisationens anda.
Det är möjligen en generationsfråga om att visa respekt för motståndarna, men jag hoppas att det inte är så. Min erfarenhet är hittills att supportrar i min ålder inte ens skulle komma på tanken att hata motståndarna. Däremot har samhället blivit betydligt råare och det är kanske grunden till att hatet breder ut sig?
För några år sedan jobbade jag en period i Norrköping och hade turen att min vistelse sammanföll med att HIF skulle komma på besök för en allsvensk match. Jag köpte biljett och när jag kom till stadion visade det sig att jag hamnade bland ett gäng hemmasupporters. Inga problem trots att jag givetvis bar min HIF-tröja. Olyckligtvis förlorade HIF matchen genom ett mål i slutminuterna och det var ju trist.

Att kolla en match tillsammans med en supporter för motståndarlaget bör inte vara något problem. I Norrköping hamnade jag tillsammans med den här mannen Foto: AOH Media

Under 2019 såg jag HIF-matchen i Örebro tillsammans med min vän och gamle skolkamrat Berndt Kahn. Han hade jobbat i Örebro en period och vi satt därför tillsammans med några av hans gamla vänner, som givetvis var ÖSK-supportrar. Men vi hade trevligt tillsammans även om Berndt och jag var gladare än de när slutsignalen gick eftersom HIF (under Henkes ledning) tog en efterlängtad bortaseger.
I augusti blev jag bjuden på matchen mot Hammarby på Tele2-arena av mina dåvarande arbetskamrater, två bröder som är inbitna Hammarby-supportrar. Jag brukar påpeka för dem att Bajen är ”HIF:s överskottslager”, vilket de inte har något större problem med.
Vi ”retas” lite med varandra men respekterar också varandra. Så vill jag att fotboll ska vara.
Ni som delar min uppfattning bör gå in på Vilirare.se och kolla. Kanske ni också vill stödja organisationen. Precis som vi alla stöder vår klubb – HIF!

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!