AOH gratulerar Rade Prica…

Grattis på 40-års dagen Rade Prica Foto:Björn Wijk

…den förre anfallaren som fyller 40 år idag!

Den förre Helsingborgsanfallaren firar alltså sin 40:e födelsedag just idag! Rade Prica har, under sina 14 år i utlandet, faktiskt blivit unik inom svensk fotboll. Som mästare i fyra olika länder (Sverige, Norge, Danmark och Israel) så är det bara Zlatan Ibrahimovic som kan mäta sig med grabben från Ljungby.

Till HIF kom Prica, från moderklubben Ljungby, 1998 och redan under sin andra säsong i klubben blev han svensk mästare. 72 matcher och 28 mål blev hans facit under den första sejouren. Han flyttade 2002 till den tyska klubben Hansa Rostock vilket blev början på en lång utlandskarriär. På 106 matcher för klubben gjorde han 20 mål innan han 2006 flyttade vidare till danska Ålborg. Redan den första säsongen i Danmark blev han såväl skytteligavinnare som dansk mästare.

2008 väntade Sunderland och spel i Premier League. Det blev dock knapert med speltid i England och året efter vände han hem till norden och norska Rosenborg. På nytt blev det en skytteligatiteln och dessutom två mästerskap rad. I januari 2013 värvades Prica till Maccabi Tel Aviv  i den högsta israeliska fotbollsdivisionen – Ligat ha’Al. Redan efter en kort tid i klubben var han mycket uppskattad, både av media och supportrar. En stor anledning till det är att han gjorde ett starkt första derby och även mål mot rivalerna i Hapoel Tel Aviv.

990911 Rade Prica, Helsingborg