Álvaro på väg bort från HIF

Foto: Bjarki Tordarson
Santos gjorde mål (igen) och det såg ut som att han firade ganska hårt mot GAIS klacken.

Han är inte längre den unge energiske spelare han en gång varit, men han känner fortfarande att det är kul att gå till träningen varje dag. Snart blir det kanske i ett varmare klimat dock.

Foto: Bjarki Tordarson
Santos kommer bli saknad när han försvinner.
Foto: Bjarki Tordarson

Álvaro Santos hyllades när han återvände till HIF 2011. Efter ett antal år i bland annat den danska och franska ligan återvände han till den klubb som ligger honom varmast om hjärtat.

“Min koppling med HIF kommer inte sluta bara för att mitt kontrakt går ut. Jag är säker på att jag kommer tillbaka till klubben i framtiden i någon roll, vi får se när det blir.” säger han till Fotboll Direkt.

Hans kontrakt går ut i december och innan säsongen är slut vill han inte säga något bestämt om sina planer, men mycket lutar åt att det blir ett år i Brasilien för Santos som han barn som är födda och uppvuxna i Sverige.

“Så vi tänkte testa ett år där nere först och känna efter hur det känns, det är planen. Barnen har besökt Brasilien och våra familjer många gånger och de kan språket, de tycker det är jättekul att vara där. Så vi tror inte att omställningen behöver bli så stor.”

Men den älskade forwarden är inte beredd att lägga skorna på hyllan riktigt än. Han har en dialog med América Mineiro, den klubb han en gång lämnade för just HIF, som finns i hemstaden Belo Horizonte.

“Vi har en dialog. Det är en klubb som gjort det bra i andraligan och de har en ny fin arena, de har mycket på gång. Men det är en klubb som växer, så jag ska passa in där också. Vi får se.”

Att det är en spelare som kommer vara saknad råder det inget tvivel om, han har varit älskad mer eller mindre från det att han kom till klubben 2000 och hjälpte klubben till Champions League. Han var en av de stora drivkrafterna bakom projektet Fri Fotboll som vill engagera ungdomar i åldrarna 7-14 till att spela fotboll. Det har växt från att vara bara just fotbollsspelande till även lägerverksamheter och ungdomsutbildningar.

Så även om det inte blivit så mycket speltid den senaste säsongen så är det ett stort hål han lämnar efter sig.

Björn Velander BBL

1 kommentar

1. Så då får Höganäs BK väntar ett år eller två innan han drar på sig en vacker röd tröja igen -:)
    Hoppas denne gentleman och ypperlige klubbambassadör får en värdig hyllning som anstår en sådan här legendar i rödblått!