Akpoveta tvåmålsskytt i Finland

170508 Helsingborgs Oke Akpoveta jublar efter 0-1 på straff under fotbollsmatchen i Superettan mellan Åtvidaberg och Helsingborg den 8 maj 2017 i Åtvidaberg. Foto: JOSEFINE LOFTENIUS / BILDBYRÅN / Cop 111

29-åriga anfallaren Oke Akpoveta, som spelade i HIF under 2017-säsongen, spelar numera i finska Kokkolan PV som under onsdagen mötte Ekenäs IF i den finska andradivisionen.

Akpoveta kom till HIF från Dalkurd inför 2017, i vad som var Skånes Stolthets första säsong i Superettan efter att ha blivit nedflyttade från Allsvenskan i 2016. Han gjorde totalt åtta mål och två assist på 26 matcher under sin tid i Helsingborg, som sedan följdes av ett antal kortare sejourer både i Sverige och utomlands.

Anfallaren lämnade för ett antal månader sedan saudiarabiska Al-Thoqbah för finska andradivisionslaget Kokkolan PV, mer känt som KPV, och har kommit bra in i säsongsspelet i Finland. Under onsdagen mötte KPV konkurrerande Ekenäs IF i den 21:a omgången av ligaspelet, och Akpoveta stod för två mål när hans lag bärgade en 2-1-seger på hemmaplan.

Den segern innebär att KPV lyfter till sjätte plats i tabellen, med 28 poäng på 21 omgångar och nästa match om några dagar borta mot RoPS. För Okes egen del har det så här långt blivit sex mål på 13 matcher från start i ligaspelet.