Akademilaget föll med 2-1 mot Norrby IF på ett varmt Borås Arena

Ulrik Jansson är fundersam strax innan halvtid. Foto: Bjarki Tordarson

Första matchen efter uppehållet är nu avverkad för Akademilaget och det blev en förlust med 2-1 mot Norrby IF inför drygt 300 åskådare på ett varmt Borås Arena.

*****

Jonas, den första matchen är avverkad, vad är dina tankar så här nära inpå matchen?

Foto: Bjarki Tordarson

Det var väl länge sedan man var så här arg och besviken på ett resultat om man ska vara ärlig, vi gör en riktigt bra match men förlorar med uddamålet. Vi fick Berisha utvisad i den 22:a minuten och var en man mindre i ca 70 minuter, innan utvisningen spelade vi en riktigt bra fotboll och var med i matchen på riktigt. Men efter utvisningen tog de över mer och mer samtidigt som vi fick försöka anpassa oss till situationen. I slutet av den första halvleken får de ett ”offsidemål” vilket gör att vi för stunden går ner oss lite men vi lyckas ändå genom Mike Babier göra 1-1 på tilläggstid.

Vår andra halvlek är riktigt bra och vi ger inte motståndarna något utrymme och de skapar inte några särskilda lägen, eller ingenting egentligen, men de får en straff med sig i den 75:e minuten och det var en tveksam sådan. Vår spelare går in mot kroppen och deras spelare faller, domaren som står 40 meter därifrån blåste direkt och givetvis gör de mål på straffen. Det är irriterande då vi, som är en man mindre, skapar 6-7 riktigt bra lägen i andra halvleken och det känns förstås otroligt surt att tappa en poäng när vi gör en så här bra match. Men allt som allt är jag väldigt stolt över killarna och deras arbetsinsats.

Hur avgörande blev den tidiga utvisningen på Albert Berisha?

Jag vill förstås inte hänga ut honom för det, han får två varningar och båda situationerna sker vid mittplan och det handlar om tröjdragningar. Men det är klart att det blev tufft för oss att vara en man mindre i 70 minuter och framförallt i den här värmen.

Ni använde samtliga era byten i matchen, var det värmen som tog ut sin rätt eller ville ni göra justeringar i matchen?

Det var väl framförallt hur vi skulle styra om vårt sätt att spela. Sen är det klart att värmen påverkade oss men i slutet valde vi att gå ”all-in” för att få till en kvittering och gick då ner på en trebackslinje. Så det var väl en kombination av båda faktorerna.

Foto: Bjarki Tordarson

Tycker du att där var någon enskild spelare som utmärkte sig idag?

Jag tycker att det är många som gör det bra idag men framförallt tycker jag det är kul att se Andreas Linde stå sin första match och han gör en bra match. Han skapar ett lugn i backlinjen och visar med sitt spel att han är att räkna med i höst. Det var hans första match i tävlingssammanhang på länge och jag tycker att han gjorde en väldigt bra sådan.

Slutresultat: 2-1 (1-1)

Målskyttar: Babier

Startelva: Linde – Möllestam (81), Wahlgren, Cvetcovíc, Widlund – Babier (58), Ekvall, Getachew, Berisha – Ramadan (81), Kinnander

Inbytta avbytare: Kronholm (58), Dahl (81), Svensson (81)