Träningsrapport 25/6 – “Veckans träningstema ligger i rörelse och speluppbyggnad”

Ännu en träningsrapport från AOH Foto: AOH Media

AOHs utsände, Anthony Thörn, fanns åter på plats när HIF genomförde dagens träningspass.

Dagens träning i den gassande solen på Olympiafältets plan 5 Skedde utan Följande: Andreas Granqvist, Voelkerling Persson, Erik Figueroa och Andreas Landgren.

Efter en kort inledande uppvärmning ledd av Rickard Engström följde, precis som igår, en kortare övning med fokus på rörelse och djupledspassningar. Därefter löpningar från långsida till långsida av den högre intensitets-skalan där alla deltog utom Joseph Ceesay.

Kvadraten på stor yta med alla spelare på samma gång tog därefter vid, där Joseph Ceesay och Hendriksson fick bära unika västar, antagligen med tanke på deras skadebekymmer. Det är utan tvekan så att veckans träningstema ligger i rörelse och speluppbyggnad, något som naturligtvis tar vid Mellbergs kommentarer efter Elfsborgs matchen om att försöka lyfta laget när det kommer till anfallsspel och rörelse på offensiv planhalva.

Efter återhämtning och vattenförtäring följde en en speluppbyggnads-övning i lagform på stor yta där lagen var som följer: Lag 1: Ravy Tsouka, Casper Widell, Martin Olsson, Adam Eriksson, Joseph Ceesay, Mix Diskerud, Brandur Hendriksson, Max Svensson, Alex Timossi och Rasmus Jönsson. Lag 2: Emil Hellman, Anders Randrup, Mohammed Abubakari, Ludvig Carlius, Filip Sjöberg, Armin Gigovic, Assad Al Hamlawi, Anthony Van den Hurk, Alhaji Gero och Noel Mbo. Efter knappa tio minuter bytte Max Svensson och Rasmus Jönsson lag med Anthony Van den Hurk och Armin Gigovic. Fokus verkade ligga på att låta Lag 1 bygga spel genom backlinjen till löpningar på kanterna med Eriksson och Joseph Ceesay.

Olympiafältet är platsen där HIF genomför sina träningar Foto: AOH Media

För övrigt en mycket mer aktiv Olof Mellberg sen igår, som verkade vilja coacha backlinjen till att starta anfallsspelet, inte minst Martin Olsson som i alla fall på träning fortsätter axla Granqvists roll brevid Widell, inte minst i speluppbyggnad. Kanske en liten indikation om hur backlinjen både ser ut och dess roll mot Häcken på måndag, Där de gulsvarta, i alla fall på papperet mot Sirius startade med en 4-3-3 med två sittande mittfältare.

Därefter klev Brandur Hendriksson, Jospeh Ceesay, och Anders Lindegaard av, då det nu blev matchspel på en lite mindre yta än fullplan med i stort sett samma lag. För övrigt mycket högre intensitet än gårdagen, vilket inte är så konstigt med tanke på tätt matchande och schema.

Efter cirkus 1 timme och 20 minuter slutförs träningen med ett kortare individuellt samtal mellan Jönsson och Mellberg, och en inläggsövning med Mix, Timossi, Sjöberg, Gero, Mbo, Hellman och Karlius med Rickard Engström där fokus låg på intensitetsförflyttningar längs kanterna följt av inlägg på rörlig anfallare, för alla i gruppen utom Mix och Sjöberg som stod för kortpass vid mittplan.

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!

1 kommentar

1. Jättetrevligt med träningsrapporter, Ceesay var ju, enligt fysteamet i hd, inte skadad utan borta av andra skäl?