Hampus Nilsson: “Jag tror HIF har något rätt bra på gång”

Från att vara arbetslös målvakt utan kontrakt, gick den förre detta HIF-keepern från klarhet till klarhet, från provspel till kontrakt med HIF:s premiärmotståndare Djurgårdens IF.

Allsvensk premiär! Det trodde du inte att du skulle få uppleva för ett par månader sedan, eller?
Nej det är helt rätt! För ett par månader sen var det väldigt långt ifrån en Allsvensk premiär. Nu känns det riktigt pirrigt och jag är full av förväntan inför premiären.

hampus_nilsson2
Hampus Nilsson skrev på för Djurgården i vintras.

Hur är känslan av att åka till Olympia och representera ett annat lag än HIF?
Att ha mitt gamla lag på andra sidan kommer kännas konstigt i och med alla mina år i HIF. Det kommer bli jättekul att få beträda Olympias matta igen!

Hur stor är chansen att du får spela från start?
Vi får laget på lördag så chansen finns fortfarande att jag startar även om jag vet att jag är värvad först och främst som andre-keeper.

Intresset för premiären är så klart stort, hur går snacket i Djurgården inför matchen?
Jo det är klart att intresset är stort för en premiär. Och det vore konstigt annars med tanke på att både vi och supportrarna inte gillar försäsong och abstinensen efter tävlingsmatcher i Allsvenskan! Det är självklart en otrolig lyckokänsla för oss att det äntligen drar igång igen.

Det trillar in allsvenska tips till höger och vänster för närvarande. Hur tror du det går för HIF 2013?
Jag tror HIF har något rätt bra på gång. Ny tränare som är väldigt kompetent och vet vad han vill. Ett bra nyförvärv i Simovic. Svårt att tippa placering men topp 6-7 bör de helt klart vara.

Och matchen på söndag då? Vem vinner och varför?
Matchen på Söndag kommer bli tuff både för oss och för HIF, det är premiär och allt kan hända men jag hoppas och tror att vi kan ta tre poäng på Olympia som alla vet är väldigt svårt att göra.

bbl_fredrik_ymer