AOH tippar allsvenskan

Näst sist ut i serien AOH tippar allsvenskan är Stefan Christensen, aka Bangkok. I morgon avslutas tipset med mitt eget samt en sammanställning av allas tips i form av placeringspoäng.

1. 1. IFK Göteborg. Underpresterade å de grövsta under 2010. Laget har klass och borde lärt sig ett och annat från fjolårets fiasko. Det blir nog guld till Glenn ifall de presterar som de borde.
  2. 2. HIF Föll ihop under hösten 2010 efter ”Lantzgate” som nog påverkade mer än man vill erkänna inom HIF. Marcus Lantz är den enda spelarförlusten av värde, han vill vinna titlar i BoIS istället, och truppen verkar mer harmonisk än på flera år, kanske Conny kan ge alla sina belackare en fet käftsmäll 2011?
  3. 3. MFF Att försvara ett guld är inte lätt, nu har även akuta ekonomiska problem dykt upp, flera spelare som är sugna på att ”gå vidare” och så även Roland Nilsson. CL-kval och skador kommer att ta ut sin rätt hos MFF men lilla silvret är ju inte fy skam.
  4. 4. IF Elfsborg Har som vanligt köpt mest och bäst. På pappret i alla fall. På planen har det inte funkat något vidare, frågan är om inte problemet står vid sidlinjen? En fjärdeplats i år och Magnus Haglund får se sig om sfter att annat jobb. Många spelare som är skadebenägna och truppen saknar rätt bredd.
  5. 5. Trelleborg Tränat av den ”Lille kinesen” från Onslunda, Tom Prahl, så kommer TFF att återigen överraska fotbollssverige. Prahl är en mästare på att få ut maximalt ur de mediokra spelare som TFF har på de flesta positioner. Det belönar söderslättspojkarna med en 5:e plats
  6. 6. Mjällby Bildkonstnären Peter Swärdh seglar upp som en Tom Prahl ”light”, med förmågan att plocka ut det mesta ur en begränsad trupp. Men Mjällbys stjärnor är både stora egon och svåra at kontrollera, klara Swärdh det? Han hade stora problem att klara av Peter Graulund i HIF och hans ego var inte i närheten av Tobias Grahn eller Moestapha El-kabirs. Men jag tror ändå på en stabil mittenplats för Sillastrybarna.
  7. 7. AIK Kom och ta oss basunerade Solnafolket ut inför 2010, regerande mästare som de var. De andra lagen tog dem på orden och det höll på att sluta med nedflyttning. Ett monumentalt fiaskoår var 2010 från Sveriges kaxigaste klubb, nu är tonen lite mildare men ett par vinster i början av säsongen så stiger hybrisen garanterat. AIK är inte ett färdigt lag till denna säsong, en del riktigt bra spelare varvas med katastrofala medelmåttor. Det ger en mittenplats och förmodligen nya utrensningar efter säsongen. För är det ett som är säkert så är det att det alltid är turbulent i AIK.
  8. 8. DIF förlitar sig alldeles för mycket på ett antal oerhört skadebenägna spelare, Mattias Jonsson till exempel, och kryddat med Allsvenskans ojämnaste målvakt så kan det inte bli mycket bättre än så här.
  9. 9. Kalmar FF På nya ”Guldfåglen Arena” är det meningen att Smålands stolthet ska ta nya kliv upp mot fotbollens finrum. Tyvärr, Nanne kan inte gå på vatten och laget visar sig vara en Kiwi fågel som visserligen kan hoppa till men inte flyga. Nanne sparkas snett uppåt/utåt efter säsongen till ”Sportchef” eller möjligtvis ”Talangutvecklare” och ersätts med låt oss säga, Magnus Haglund?

10. IFK Norrköping Sist ”Peking” var upp dråsade de ur med ett brak omgående. Nu verkar man ha lärt sig läxan och har ett intressant lag med många spännande spelare, frågan är om Janne Andersson är rätt person att förädla dem? Ska dock bli kul att återse Imad Khalili i Allsvenskan igen, hoppas han lärt sig ta vara på sin talang nu med lite åldersvishet i bagaget.

11. Häcken Det anonyma laget från Hisingen började säsongen 2010 väldigt bra för att sedan dala som en gråsten i tabellen. Är mycket beroende av att kunna spela med samma startelva, skadebekymmer kommer att ställa till det för Peter Gerhardssons mannar även 2011.

12. Örebro ”Hon dansade en sommar” hette en Arne Mattson film som sprängde ”Sex-vallen” på 1950-talet. ÖSK försökte under 2010 att bryta sig in i toppskiktet av Allsvenskan. Men det blev bara en sommar som ÖSK dansade till tror jag. Sixten Boström skulle nog hellre varit tränare för finska landslaget än ÖSK, nu blev det inte så och frågan är om inte luften gått ur både honom och ÖSK till i år?

13. Syrianska Finns en hel del rutin i laget med många spelare som varit riktigt bra. Märk väl ”varit” bra. Kan de verkligen höja sig i allsvenskan igen? Klubben känns också som en grogrund för konflikter mellan spelare, ledare, fans och allting annat. Många starka viljor i och kring klubben borgar för ett turbulent år. Som att bolla med en osäkrad handgranat.

14. Halmstad Laget har dansat på slak lina under flera år och satsningen de gör nu med ”Pep” ser intressant ut i teorin. Den spanska armadan har invaderat Örjans vall, synd bara att det var tredjeklassens armada som kom. Men kan de få lite arbetsro så är jag säker på att Halmstad kan bli ett stabilt mittengäng om ett par år. Men i år räcker det bara till en kvalplats.

15. GAIS En hjältes återkomst i allsvenskan, Alvaro Santos, tyvärr är hans karriär rejält på dekis, han borde tagit ett sabbatsår och rehabiliterat sig ordentligt. Nu ska han frälsa GAIS-jag är rädd för att det blir samma resultat som när han skulle frälsa ÖIS. Nedflyttning och Santos spelar bara en tredjedel av matcherna. Givetvis är han med mot HIF och gör förmodligen hat-trick i båda matcherna, men inte ens det räcker för att rädda ett sjunkande skepp som GAIS har varit under många år.

16. Gefle Det är dags att spika igen norrlandsfönstret på riktigt, Gefle höll på att dratta ur redan 2010 men nu är det kört. För dåligt lag helt enkelt och Hasse Berggren blir inte yngre. Adjöss med hockeystadens andralag.