Walid Atta inför HIF – Örebro SK

Med sina tre mål på de två senaste matcherna borde söndagens motståndare Örebro SK frukta denna målfarliga mittback. En mittback som imponerat stort under sin första säsong i HIF – tröjan och skulle inte tveka om Sveriges förbundskapten, Erik Hamrén, kallar in honom till landslaget.

– Det hade varit otroligt stort att få representera Sverige, säger Walid Atta, 26.

Walid Atta kom till HIF från kroatiska Dinamo Zagreb inför årets säsong. Han imponerade direkt i sin första tävlingsmatch för HIF när Sundets Pärla bärgade Supercupen och sin femte raka titel, då AIK besegrades med 2 – 0. Sedan dess har hans säsong kantats av lite skadeproblem och några missade matcher. Däremot är han för tillfället en av HIF:s målfarligaste spelare efter sina tre mål på de två senaste matcherna.

– Min form känns helt okej. Men samtidigt känner jag att jag har en nivå till som jag måste komma upp till. Det är lite svårt att få kontinuitet i matchandet när jag får avbrott och tappar fysik, säger Walid Atta som totalt prickat in fem mål i årets allsvenska samt ett i hemmamatchen mot walesiska The New Saints i kvalet till Champions League.

HIF kommer till söndagens match på Olympia mot Allsvenskans jumbo, Örebro SK, med två raka segrar i bagaget och en målskillnad på 5 – 0.

– Vi är i bra form och spelar på hemmaplan, så det blir nog en bra match mot Örebro, säger göteborgaren.

– Jag känner till Örebro rätt bra. De har några spelare som jag tycker är riktigt bra, som William Atashkadeh, Mohammed Saeid och Shpetim Hasani.

Walid Atta poängterar att HIF inte får underskatta Örebro fast att Närkingarna ligger sist i den allsvenska tabellen och är för längesedan klara för spel i Superettan nästa säsong.

– Det är fortfarande ett bra lag som kan ställa till med problem om de har en bra dag. Så det kan bli tufft om vi inte är fokuserade, säger Atta som på söndag kommer få möta sin förre tränare i HIF, P – O Ljung. HIF:s förre guldtränare är numera huvudtränare för Örebro SK.

– Det blir kul och spännande. Han är säkert taggad, säger Atta som beskriver P – O Ljung som en lugn person och tränare.

– Han är inte en tränare som skriker utan är mer tillbakadragen. Samtidigt kan han mycket om fotboll och är en bra tränare som gjort ett bra jobb och vunnit titlar med HIF.

HIF – spelarna har fått matchledigt i 11 dagar sedan förra matchen mot Mjällby AIF på grund av landslagsuppehåll. Atta skulle gärna vilja och är öppen för att spela i svenska landslaget någon gång i framtiden. Det har varit en dröm för honom sedan han var liten.

– Det hade varit otroligt stort att få representera Sverige. Men det är inget jag fokuserar på just nu. Utan det viktigaste för mig är att jag får kontinuitet och spela matcher och vara skadefri.

Statistik

Walid Atta har hittills gjort totalt sex mål under sin första säsong med HIF inklusive Allsvenskan och Europaspelet. Dessa matcher är:

Datum                                   Match & resultat                                         Mål av Walid Atta

2012 – 07 – 02       Helsingborgs IF – Gefle IF FF 4 – 1                                   1

2012 – 07 – 14       Helsingborgs IF – Syrianska FC 1 – 0                                1

2012 – 07 – 25       Helsingborgs IF – The New Saints FC 3 – 0                        1

2012 – 09 – 30       Helsingborgs IF – Åtvidabergs FF 3 – 0                              1

2012 – 10 – 07      Mjällby AIF – Helsingborgs IF 0 – 2                                     2

* Notera att alla mål av Atta har gjorts på hemmaplan på Olympia, förutom de på Strandvallen.

4 kommentarer

1. I och med Mjällbymålen (är det sista officellt nu?) är det vid nästa redigering bara att plocka bort noteringen.

2. Jag hittade först inte knappen “Förhandsgranska” i vårt bloggsystem där vi skriver artiklarna. Därför fick jag uppdatera artikeln några gånger innan det blev rätt fast att den redan var publicerad. Beklagar detta. Kommer inte hända igen då jag har hittat knappen “Förhandsgranska” nu. Statistiken i artikeln är nu i sin ordning och kommer inte ändras. Tack för uppmärksamheten!

3. Jag tycker helt klart att han ska få chansen i blågult. Han har de kvaliteerna och han spelar med elegans.

4. Krävs nog att hans skadebenägenhet minskar om det ska bli aktuellt samt en flytt utomlands – apropå bilden så är den väl från hemmamatchen på Olympia men är det min ögon det är fel på för tycker gräset ser väldigt konstigt ut på bilden: många små korta linjer formade nästan som rutor och det ser mer konstgjort än naturligt ut…