“Vi siktar på att vara ett topplag så då ska vi kunna rubba alla lag”

Det kom en lovande mittfältare från Värnamo inför den här säsongen.  Simon Thern är hans namn och han ser fram emot att möta IFK Göteborg på måndag på “Änglarnas” hemmaarena Gamla Ullevi, tillsammans med sina lagkamrater i HIF.

– Det har ju börjat bra för oss så det ska bli spännande och roligt mot Göteborg, säger Simon.

Känslan i laget inför matchen mot IFK Göteborg, tycker Simon är härlig.

Det är en härlig grupp av människor så den är alltid bra.

IFK Göteborg har inlett säsongen med två förluster. Först mot Örebro SK (0-1) och senast i Göteborgsderbyt mot BK Häcken (1-3).

– Så de har mycket att revanschera sig från. Det blir en tuff match. Men vi hoppas att vi kan knipa tre poäng, säger Simon och fortsätter:

– Det är klart att vi siktar på att vara ett topplag så då ska vi kunna rubba alla lag.

Simon har inte fått någon speltid i HIF:s två inledande matcher av den allsvenska säsongen, mot Mjällby (1-0) och Elfsborg (1-0).

– Men jag känner att jag är med och hugger om platserna, så det känns bra. Det har känts bra i både den senaste U21- matchen och på träningarna.

Han kom till HIF som innermittfältare. Därför skulle det kunna vara mest troligt att Simon känner sig som en ersättare till May Mahlangu eller Ardian Gashi, ifall det behövs.

– Men nu har jag spelat lite på kanten så det är väl nog där  som jag kommer sättas in från första början i sådana fall, tror jag.

Efter att ha tagit upp sin moderklubb IFK Värnamo till Superettan förra året, så kände Simon att det var dags att ta steget till Allsvenskan. Ett beslut som han menar kändes rätt och något som han står för. Att det blev just HIF tyckte han inte var ett svårt val.

– Det har varit härligt att komma in här i HIF. Det är klart att det är lite omställning ifrån Värnamo eftersom det är bättre spelare och det är ett bättre lag, så klart. Men det har känts bra och spännande. Jag tycker att jag har kommit in i det bra.

– Det var HIF som visade störst intresse och sen är det en av Sveriges största klubbar.

Simon kom tillsammans med barndomsvännen Joseph Baffo från IFK Värnamo till HIF inför den här säsongen. Något han tycker har underlättat.

– Vi har alltid spelat tillsammans och vi bodde tillsammans de första två- tre månaderna, så det tycker jag var bra att det blev så, avslutar Simon.