Vågar Conny vila några?

Vilka härliga individuella prestationer som vi fick se när HIF enkelt avfärdade Åtvidaberg. Rachid Bouaouzans underbara dribblingsraid före Alexander Gerndts första mål  som sedan följdes av Erik Sundins och Gerndts klacksparkar innan Sudden satte 3-0 var helt underbart fotbollsgodis.

Vilka lirare HIF förfogar över! Nästan som om det vore brassar.

Den här veckan kommer att bli en thriller i flera avseenden. Vi väntar med spänning på hur nervösa MFF-spelarna ska vara när de åker till Rambergsvallen på onsdag. Och sedan har HIF en viktig cupsemifinal på torsdag innan det är dags att möte Halmstad borta.

Det kan bli hur kul som helst. Men det kan också komma en del smolk i glädjebägaren om resultaten går fel håll.

Conny Karlsson har en hel del att fundera på, gissar jag. Vilket lag ska han mönstra mot Mjällby?

Vågar han ta risken att vila några nyckelspelare för att inte riskera något i de två avslutande allsvenska matcherna?  Eller kör han för fullt både i cup och serie?

Alexander Gerndt såg ut att ha problem med låret när han gick av planen på söndagen.  Läser dessutom i Expressen att han har problem med skorna.  Borde han kanske få vila mot Mjällby?  Marcus Lantz hade också problem och skulle möjligen också behöva få veckan på sig för att vara fullt fräsch mot Halmstad.

Att Joel Ekstrand kommer in i cupmatchen är jag övertygad om. Kanske  gör också Mattias Lindström come-back från start mot Mjällby?

Det är bara Conny Karlsson som har svaren.  Med tanke på hur det gått hittills behöver man förmodligen inte vara orolig för att han ska ta fel beslut.  Den enda gången han gjort det den här säsongen är, enligt min uppfattning, när han lät Lindström spela från start mot Gais. Sedan tycker jag förstås att han borde ha vågat spela anfallsduon Gerndt/Sundin lite tidigare.  De har ju gjort succé tillsammans när de fått chansen.

MFF-spelarna hävdar att de inte bryr sig så mycket om hur HIF går eftersom de inte kan påverka det och där har de naturligtvis helt rätt. Men ingen ska övertyga mig om att de inte känner sig ganska nervösa inför slutomgångarna nu när de, åtminstone tillfälligt, tappade serieledningen!

5 kommentarer

1. Jag tycker det vore bra att lufta så många som möjligt av de som suttit på bänken under året liksom prova några yngre talanger. Det måste vara guldracet som är det absolut viktigaste nu! Ut i Europa kommer vi ändå. Sedan håller jag med om att stoffes vänsterbacks-spel tillfört laget såväl säkerhet bakåt som bättre offensiv så jag hoppas man fortsätter med honom där. Holger får vila. Jag kan också tänka mig att låta Lindström vara ett alternativ på vänsterkanten o Jönsson fortsätter till höger. Ja, Häcken-Mff kan sluta precis hur som helst, vi får hoppas Gerhardsson motiverar sina pojkar att täppa till på onsdag. Jag är rädd för att Kalmar hemma kommer att bli en riktigt svår match oavsett hur utgångsläget är, vad tror ni andra?

2. Läser man mellan raderna på intervjuer etc med Conny, så kommer fokus ligga helt och hållet på SM-guldet nu.
    Så jag tror vi kommer få se lite andra spelare i cupen än brukligt och normalt.

Vad gäller sista matchen mot Kalmar så är jag övertygad om seger där. Svårare nu på söndag mot HBK…

3. Får Gerndt spela i cupen? Har för mig att han redan har representerat Gefle och således borde vara indisponibel?

4. Ser gärna att man vilat honom ändå och låter andra få chansen. Porcellis hade jag gärna unnat en halvlek tex.