Vad säger regelboken?

Det uppkommer situationer hela tiden och ibland undrar man om det står rätt till i domarens huvud. Men det händer, inte helt sällan heller, att domarna har regelboken bakom sig i sina beslut. Idag tar vi upp tre situationer som inträffade mot Celtic. Två av dessa hemma, en av dessa borta.

Kom ihåg, vi som ser matcherna på tv eller har storbildsskärmens repriser har en stor fördel. Det går blixtsnabbt därute och en domare har inte samma fina helhetsbild som man har från läktarna.

Situation 1: Vad får man göra framför målvakten vid hörnor

Detta är egentligen ganska enkelt. Tyvärr väljer dock alltför många domare att blåsa till målvaktens fördel. Detta har drabbat oss dels mot TNS men också mot Celtic, där tre hörnor blåstes bort. Efter att ha tittat på repriserna är en korrekt avblåst, de andra två inte ens i närheten.

Vad säger reglerna? Jo, man får stå stilla framför en målvakt när bollen är i luften. Under förutsättning att du står stilla och inte rör kroppen för att hindra målvakten att komma ut.

Situation 2: Varför blåser domaren om fyra frisparkar i straffområdet? Bollen låg ju stilla?

Detta är en regel som väldigt få känner till. Troligtvis för att den verkligen är ologisk. Men frisparkar i eget straffområde måste, precis som en inspark, gå utanför straffområdet innan någon annan spelare än frisparksläggaren rör bollen. Logiskt sett borde det inte spela någon roll men så är fallet. Där gjorde domaren helt rätt, om än kanske väl petigt.

Situation 3: Offside, vad gäller?

Den här var tuff. Och många olika  åsikter fördes fram. Men när två spelare i ett lag kommer fria med målvakten gäller att om det slås en passning så måste passningsmottagaren vara i linje med, eller bakom, bollen. Situationen i matchen mot Celtic, som gav deras första mål, visade att målgöraren var framför bollen när den slogs men i linje med passningsläggaren. Under de dryga 40 år har jag aldrig sett just en sån här situation så även om det är fel av assisterande så förstår jag att han tittar på positionen på spelarna och missar att bollen är en halv meter bakom den som slår passningen.

Framöver kommer vi att behandla den omdiskuterade handsregeln och även en del andra lite helsjuka regler. Vad händer till exempel om en spelare slår en frispark i eget straffområde i eget mål? Eller om man har en indirekt frispark utanför straffområdet och slår den direkt i eget mål?