Vad händer i sommar?

HIF är med i den allsvenska toppen på allvar inför uppehållet, även om det skulle bli en förlust uppe i ” Nanne-land” kommade helg. HIF har absolut chansen att på allvar vara med och slåss om guldet, allt handlar om vad som sker under sommaren. 1 Juli öppnar transferfönstret i Europa och håller “öppet” fram till sista Augusti. Många menar att Allsvenskan avgörs under denna period. Allsvenskan drabbas hårt av att vara en mindre liga, med dålig ekonomi där spelarna är som mest attraktiva för europeiska klubbar under just denna period, när man är “uppe i tempo”. Se exemplet med Udineses intresse för Landgren, en billig, ung spelare med åtminstone uttalad talang men som aldrig skulle vara intressant för en klubb som Udinese under Januari månads transferfönster. I Januari handlar det i mångt och mycket om at förstärksa/spetsa trupperna för klubbarna ute i Europa medans det nu under sommaren handlar om att “bygga” en trupp med allt vad det innebär av breddspelare, unga spelare för framtiden etc.

***

Hur kommer sommarens “Silly Season” att påverka den allsvenska tabellen? Här kommer mina tankar kring HIF, IFK och Elfsborg.

Elfsborg: Har haft stora skadeproblem på mittfältet under våren och under uppehållet nu kommer spelare ges chansen till välbehövlig vila. Spelare som Martin Ericsson, Stefan Ishizaki, Anders Svensson m.fl får nu chansen att bli helt skadefria och komma i full matchform. Trots detta är det starkaste ryktet kring Elfsborg att Tobias Linderoth ansluter under sommaren. Givetvis en jätteförstärkning, men är han i matchform? Frågan jag ställer mig utöver den om hans fysiska status är, vad ska Elfsborg med ännu en defensiv mittfältare till? Spelare man riskerar tappa är främst nämnde Ishizaki och glödhete Emir Bajrami. Dessa två herrar är en otroligt viktig del av Elfsborgs offensiv och jag ställer mig frågande till hur Elfsborg ska lyckas ersätta dessa herrar om det blir en flytt. Offensivt har Elfsborg en del problem med målskyttet, men jag tror man insett att det till stor del handlar om spelsättet och mindre om vem som spelar i anfallet och därför tror jag inte på någon anfallsförstärkning.

Tips: Tror Elfsborg landar Linderoth och en yttermittfältare av god klass. Lämnar klubben tror jag Bajrami gör och ev. även Ishizaki. Elfsborg kommer vara minst lika starka i höst om man får tillbaka Martin Ericsson och bara tappar en av yttrarna, går båda så kommer man få det tufft att fortsätta vara obesegrade.

IFK Göteborg: Laget som riskerar att tappa mest i slagstyrka under sommaren enligt mig. Wernbloom är redan klar för AZ, Bjärsmyr lär lämna och Hysén är förmodligen intressant för en mängd klubbar i medelstora europeiska ligor. Robin Söder? Nja, då krävs det nog ett U21-EM utöver det vanliga för att IFK ska tvingas släppa sin guldklimp. Göteborg består av många unga spelare som är bra i medgång men frågan är om dessa klarar att axla manteln efter Wernbloom och Hysén om nu båda lämnar. Ersättare till Bjärsmyr finns redan i klubben i form av Karl Svensson och ständiga rykten gör gällande att Andreas Johansson i Ålborg kommer bli Wernblooms ersättare. Lämnar Hysén så kommer en anfallare värvas. Andreas Dahl kan vara på ingång, men frågan är vad han skulle tillföra i IFK? Anfallare som Erton Fejzullahu och Luton Shelton kan kanske vara av intresse för mer än HIF?

Tips: IFK har ekonomin och kunskapen ( till skillnad från MFF) att ersätta Hysén och Wernbloom men frågan är om man kan ersätta deras personligheter och roller i klubben. Tveksamt! IFK riskerar att tappa mycket slagstyrka, men om man vävar ersättare i nivå med Andreas Johansson så kommer man fortsätta vara med i toppen.

HIF: Ekonomin är tydligen usel och därmed minskar chansen till stärka truppen, snarare lär det handla om att behålla slagstyrkan. Adama lär vara het på marknaden, Chansa lär lämna och spelare som Unkuri,Holmqvist,Arvidsson lär även dem se sig om efter nya klubbar. Andreas Landgren känns förlorad. Spelare det ryktas om i media är Edman och Mjällbys Erton Fejzullahu. Luton Shelton lär vara under uppsikt för HIF men även för lillebror i Malmö och säkert av andra klubbar. Bernard Parker som ryktades vara på till HIF eller MFF under vintern men som valde Röda Stjärnan kan vara aktuell igen. Parkers tidigare klubb i Sydafrika har nämligen inte fått betlat för spelaren som enligt uppgifter ska vara tillbaka i Sydafrika snart igen.

Tips: HIF kommer att tappa bredd, det tror jag vi får räkna med men jag tror däremot att vi kommer få in lite mer spets i anfallet under sommaren. Blir vi bättre av det? Svaret är enligt mig,  JA!

****

Klart står iallafall att det kommer hända en del under sommaren och att Allsvenskan kommer starta upp efter uppehållet med helt nya förutsättningar för många av klubbarna. Spännande!

4 kommentarer

1. Känns ju som att även Gustav Svensson kan vara högaktuell att lämna Blåvitt i sommar, precis som Sigurdsson som flera jagade redan i höstas. It’s all good för vår del.

Dessutom kanske vi får in våra Razak-pengar och dessutom får se Granen bli såld från Groningen, då tickar det till på HIF-kontot.

2. glöm inte att Mariga är het på marknaden och om jag hört rätt har HIF en Vidareförsäljnings-klausul på honom vilket också kan ge en hel del klirr i kassan.

3. Om vi betalat ESK och BA för vad de skulle ha ja. Annars ser vi inte många miljoner.

Granen lär vi ju inte heller se några pengar för tyvärr. Inte ofta det faller ut vidarevidareförsäljning på kontot.