Uronen cupmästare i Belgien

150830 Helsingborgs Jere Uronen deppar efter den allsvenska fotbollsmatchen mellan Helsingborg och Malmö FF den 30 augusti 2015 i Helsingborg. Foto: Christian Örnberg / BILDBYRÅN / Cop 166

Jere Uronen kom till HIF, från finska TPS, som 17-åring inför 2012 och kom att spendera fyra år i Skånes Stolthet. Sedan 2016 har den finländska vänsterbacken huserat i belgiska KRC Genk.

Efter att bland annat tagit del av HIF:s europaäventyr i 2012, lämnade Uronen så småningom Skånes Stolthet inför 2016 då backen anslöt till belgiska Genk. Det har varit en i stort sett lyckad sejour med mycket speltid, en ligatitel i 18/19-säsongen och en cupvinnartitel under 2020.

Den pågående säsongen har gått mycket upp och ner för Genk, som efter en svår inledning och mycket turbulens på bland annat tränarpositionen ändå lyckats ta sig till slutspelet av belgiska Pro League. Det har blivit totalt 22 matcher för Uronen, men på senare tid har backen fått sitta en del på bänken. Så var även fallet under söndagens cupfinal då Genk slog HIF-bekanta Standard Liège med 2-1, vilket innebär att Uronen kan stoltsera med ännu en trofé i sin karriär.

Nästa match spelas på fredag då slutspelet av ligan inleds, och just Genk möter då Royal Antwerp på bortaplan. Vad gäller Jere Uronens framtid så går hans kontrakt ut nästa sommar, så en flytt i årets transferfönster är inte helt osannolik om det inte skulle bli någon förlängning.