Uppsnack – IF Elfsborg

Efter fyra omgångar av årets Allsvenska parkerar sig HIF i topp, ja nästan i alla fall, det är ju BK Häcken som ligger bättre till av målskillnadsskäl. Men hur många hade tippat HIF som obesegrade och med nollan intakt efter dessa fyra omgångar?

Det känns rätt skönt faktiskt. Det har sett bra ut, och jag känner trygghet i vad Conny & Co hittar på innan, under och efter matcherna. (Nu jinxar jag säkert det inför Elfsborgsmatchen…). Jag tror att HIF har en ypperlig chans på söndag, trots att det brukar vara svåra matcher mot de gula från Borås. Hemmamatchen ifjol slutade med en 3-2 seger för HIF, då drygt 11.000 hade kommit upp till Olympia, trots semestertider. Så nog borde vi kunna få minst lika många till söndag?

Elfsborg har inlett, i princip som de brukar, snålt och stabilt. Men jag tror att matchen på söndag kan bli ganska öppen och välspelad. De finns ju förutsättningar: Fint väder, bra plan och två spelande lag.

***

Matchen på söndag börjar kl 12:30, det är väl ingen som missat det? Man kan ha många åsikter om just matchdagar, matchtider. Själv tycker jag att just denna tid passar mig ypperligt, av den anledning att jag bor 25 mil ifrån Helsingborg, vilket i sin tur gör att jag faktiskt kan se matchen live. Men jag håller fullständigt med de som tycker att det är ett farligt hattande hit och dit mellan speldagar och speltider.

HIF får in ca knappt 10 miljoner av TV-bolagen (bolaget?) för sändningsrättigheter. Det gör en ca drygt 600.000 kr per match. Bra pengar enligt mig… (motsvarar ungefär inkomster för ca 3.000 pers extra i publik)

***

Pratade som hastigast med Porcellis under gårdagen. Vi hade nämligen fått samma förfrågan från samma tidning i Brasilien.
Porcellis kämpar vidare och satsar på att få chansen i a-laget. Att han gör en hel del mål i b-laget gör skillnad för hans självförtroende, men pricken över i:et hade varit att få chansen från start och visa oss HIF’are vad han går för.

Han trivs fortfarande mycket bra med sin tillvaro i Helsingborg och har absolut inga planer på något annat än att fortsätta kämpa för att nå sitt mål med HIF.

***

Aftonbladet/Sportbladet måste väl vinna pris för den mest intelligensbefriade omröstningen idag?
“Vilken serie är hetast – Allsvenskan eller Superettan?”