Uppsnack – Gefle IF

Då var det dags igen. Ny match och helt klart nya förutsättningar då HIF för första gången i år (i seriesammanhang) spelar på det konstgjorda underlaget plast, i Gävle.

Vi kan väl inleda med att konstatera att HIF brukar ha svårt uppe i Gävle på den slitna plastmattan, men trots det så vann HIF förra årets match med 2-0. Precis som ifjol så är HIF inne i ett hektiskt matchande, och precis som ifjol saknade HIF nyckelspelare mot Gefle. Nu är det Mattias Lindström som missar matchen på grund av avstängning.

För att uttrycka mig lite modernt, så känns kvällens match mot Gefle ganska osexig. Men detta till trots är matchen inte helt oviktig. Tre nya poäng skulle vara extremt skönt att inkassera då MFF biter sig kvar i närheten av HIF då de som väntat besegrade Åtvidaberg i helgen. Tre poäng till för HIF ikväll innebär dessutom att Elfsborg bli ännu mer distanserade, då de åkte på pumpen mot Mjällby.

***

På tal om Elfsborg. Anders Svensson lackar ur ännu mer på de svenska fotbollsplanerna. Och jag kan absolut förstå och hålla med honom, till viss del. Den delen där Svensson deklarerar att svensk fotboll blir sämre och sämre med internationella mått, så länge vi sysslar med åker-fotboll. Men en annan aspekt ur Svensson uttalande, luktar frustration och besvikenhet över Elfsborgs magra poängskörd. Elfsborg som dessutom spelar hälften av sina matcher på de platta, jämna, fina, gröna dörrmattorna, borde ju då ha större fördel än till exempel HIF och därmed fler poäng?

***

Rene Makondele kommer förmodligen ersätta Lindström på högerkanten ikväll. Jag hade gärna sett någon annan i den positionen, men jag förstår Connys motivering:
– “Ofta är det så när du kommer upp och spelar mot ditt gamla lag eller dina gamla lag, så får du till en bra prestation. Det hoppas vi det gäller René också.”

Vi får som sagt var hoppas att Makondele kan frambringa lite motivation och verkligen ta tillfället i akt att visa vad han går för. Det börjar bli hög tid för de om han inte ska för alltid vara förpassad som truppbreddare… (en av de dyraste truppbreddarna i Allsvenskan dessutom!)

***

Ska vi ge oss på ett tips inför kvällen? Vad sägs om 1-0 till HIF?