Tuan Nguyen: “Det är stadens klubb och där finns inget annat att hålla på”

Han lägger ner åtskilliga timmar och arbetar “obekväma tider” för att se till att ge de intresserade så mycket information som möjligt via webb-tv och hif.se. Han är uppskattad bland spelare och arbetskamrater för sitt brinnande engagemang för klubben. Allt Om HIF går “Bakom Båset” och för en gångs skull blir intervjuaren intervjuad.

Foto: Bjarki Tordarson
HIF:s Tuan Nguyen.
Foto: Bjarki Tordarson

Tuan, för de som inte känner till dig, kan du inte berätta lite om vem personen Tuan Nguyen är?

Jag är en 24 årig kille som har sina rötter i Vietnam, född i Hongkong – men uppvuxen i Helsingborg. Är fotbollsintresserad och brukar kalla mig själv lite av en fotbollsnörd.

Har du alltid varit HIF:are? Vad är din anknytning till staden och klubben?

Ja, pratar man om supporterskap för elitklubbar har det alltid varit HIF för mig, det är stadens klubb och där finns inget annat än att hålla på Helsingborgs IF.

Foto: Bjarki TordarsonHur ser din yrkesmässiga bakgrund ut?

Den är ganska färsk, man är väldigt ung och direkt efter gymnasiet började jag att läsa idrottsvetenskap sex mil söderut, i Malmö. Efter det så ”knackade” HIF på och erbjöd mig en heltidsanställning här, vi var förvisso inte okända för varandra, tidigare hade jag praktiserat och arbetat extra här.

Har du själv någon fotbollsbakgrund?

Den började i Billesholms GIF, vi bodde där när jag var liten. Vi flyttade sen in till Helsingborg och då blev det Råå IF, en klubb med en fantastisk historia. Där spelade jag tills dess att man skulle ta steget mellan junior- och seniorfotboll, då räckte inte talangen längre.

Hur kom det sig att du började arbeta för HIF?

Det började när jag studerade mediaprogrammet på Filbornaskolan, då gjorde man praktik och kunde bland annat välja Helsingborgs Dagblad. Där hade jag redan varit under högstadiet så det valdes bort, min lärare hade en kontakt in på HIF och på den vägen var det. Till en början fick man göra små saker, som att lägga in statistik på hemsidan t.ex. Men jag har gjort det mesta på Olympia, allt från att sälja biljetter i bodarna till att klippa gräset som sommararbetare, nu sköter jag våra mediekanaler.

Foto: Bjarki TordarsonVad är dina huvudsakliga arbetsuppgifter?

I huvudsak är det hemsidan jag arbetar med, det är den största plattformen för HIF att kommunicera utåt sett med. Sen har man byggt på det med sociala medier de sista åren, som facebook och twitter t.ex. Vi skickar även ut presskick till pressen när det är nyheter som ska ut till media. På senare tid har vi på HIF.se arbetat mycket med video och då är jag med och redigerar HIF-TV.

Kan du inte beskriva hur en vanlig arbetsdag i Tuan Nguyens liv ser ut?

En arbetsdag för mig är väldigt varierande men beror till största del på hur A-lagets schema ser ut. En dag kan innehålla allt från att förbereda och göra intervjuer, redigera inslag till vanligt administrativt arbete som att svara på mail och upprätthålla våra sociala mediekanaler med information. Inför matcherna är det intervjuer som ska göras, vi gör även försnack och andra program i HIF-TV. När vi spelar in så ska alla gäster förberedas, programledarna ska synka med mig och vi ska ha ett manus, då är det jag som sitter bakom spakarna i studion och sköter allting. Det blir en del springande mellan studion och mitt kontor inne på Olympia, det blir så då bevakningen av A-laget är det primära i min tjänst här.

Vem är din närmsta chef?

Frederik Eriksson, informationschef i Helsingborgs IF.

Vilka är de viktigaste faktorerna för att du ska göra ett bra resultat inom ditt arbetsområde?

Framförallt är det samarbete, att de man arbetar med, alla från A-laget till människorna här på kansliet, vi måste samarbeta och förstå varandra. Att vi hjälps åt och förmedlar hur viktigt det är att använda den plattformen som vi arbetar med. Sen är det klart att det är viktigt att tekniken skall fungera när man arbetar för det är ofta det som kan sätta käppar i hjulen för min del i mitt arbete. När det är ”skarpt läge” så vill alla ha informationen direkt, om inte tekniken är med en då är det svårt att leverera.

Foto: Bjarki TordarsonVad tycker du är det absolut bästa med att arbeta här på Olympia för HIF?

Det absolut bästa man har varit med om här är stunder som efter matchen mot Gais 2011 och det spontana firandet som var här på Olympia. Men även som i helgen när det kommer 3500 personer och stöttar laget i cupmatchen mot Assyriska och skapar en bra inramning, det värmer. I grund och botten är jag själv supporter och har stått på alla läktare här på Olympia, det är ju för dem man vill göra ett bra jobb.

Under din tid här, hur har ditt arbete förändrats?

När det kommer till media och information som är min bit känner jag att den har förbättrats avsevärt, man minns hur det var när man själv stod utanför föreningen, då ville man ha mer information. Idag har man utvecklat strategier för hur man ska arbeta med allting, när man ska gå ut med nyheter och hur presskonferenser skall skötas.

Sätter du upp personliga mål i din yrkesroll för säsongen? (Isåfall vilka)

Som människa har man alltid personliga mål och själv vill jag kunna uppnå saker för att känna att där hela tiden är ett driv. Sen har Frederik och HIF satt upp mål vad de vill att man ska förmedla i media kanalerna, dem vill man hela tiden uppnå, för min del ska supportrarna bli nöjda och inte känna att något saknas.

Hur tror du att det kommer gå rent sportsligt för HIF i år?

I min mening ser truppen bra ut, jag har varit nära laget under försäsongen och Roar och Kalle Björklund har satt sin prägel på dem. Deras sätt att se på fotboll och hur de vill spela fotboll kommer att visa sig under året, under deras tid tror jag att Roar och gänget fixar minst en titel. I år kommer vi att vara med och slåss om topp tre.

bbl_jimmy_fors

1 kommentar