Träningsrapport och Rasmus Jönsson inför Akropolis “Det hjälper otroligt mycket”

210502 AFC Eskilstunas Pontus Rödin och Ibrahim Blati Toure i duell med Helsingborgs Rasmus Jönsson under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och AFC Eskilstuna den 2 maj 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / PA0184

Dagens Träningsrapport kommer från ett ruggigt Olympiafält.

Saknades Gjorde: Jakob Voelkerling Persson, Alex Nilsson och Max Svensson.

Med från lagets U19 var Ervin Gigovic.

Ett glädjeämne var att Victor Göransson äntligen var tillbaka ute på Olympiafältet. Han skulle dock inte göra några särskilt avancerade saker utan gjorde ett par simpla övningar med boll och samtalade kort med Dale Reese innan han klev in igen.

Man Inledde dagens träning med att Marcus Linnér som vanligt skötte uppvärmningen.

Efter detta spenderade man 20-25 minuter till kvadraten innan Marcus Linnér lät Spelarna tävla mot varandra i sprinter.

Man delade efter detta upp truppen i lag och satte upp en avslutstävling. Avslutsformerna handlade om inlägg från vardera sida, samt upplägg för skott utifrån.

Resten av träningen spelade man tvåmålsspel med den förmodade startelvan imorgon som jag har rapporterat om tidigare under veckan. Den enda förändringen var att Assad Al Hamlawi tog Max Svenssons plats uppe på topp. Eftersom att Max Svensson inte ens är med i Matchtruppen kommer Assad Al Hamlawi förmodligen även få chansen imorgon.

Assad Al Hamlawi fick under tvåmålsspelet instruktioner om hur han skulle löpa och tänka i samarbetet med Anthony Van Den Hurk. En som har fått en halvny roll i det nya spelsystem som satts in under uppehållet är Rasmus Jönsson. Så här sa han i veckan om sin nya roll:

” – Jag är rätt flexibel där. Jag kan användas på den plats där Jörgen tycker jag gör mest nytta för laget. Sen om det är där [Innermittfältet] eller lite längre fram eller på en kant det spelar absolut ingen roll för mig. Sen tycker jag personligen att det har funkat väldigt bra i de här två matcherna. Jag och Brandur har fått igång vårt spel på ett bra sätt och även om vi kanske inte alltid syns så mycket så har vi varit med och bidragit till att vi har fått ett snabbt tempo.”

Det här uppehållet som har varit nu… Har ni kommit underfund med hur ni ska spela till hösten?

Jo, men det tycker jag. Det har väl inte varit några oklarheter innan heller. Det har väl mer varit att de lilla sista detaljerna som har saknats. Vi har väl känt att… Samtidigt som utifrån eller som som när du skriver också så utifrån är allting svart eller vitt liksom. De åtta matcherna vi har spelat så har vi varit det bättre laget i alla matcher vi har spelat. Med lite mer flyt så hade vi haft betydligt mer poäng så vi har inte haft panik på så sätt heller. Vi kan säga så här: Vi har inte varit nöjda med hur vi har spelat men det positiva har ändå varit att även fast vi inte varit på toppnivå så har vi ändå varit det bättre laget.”

Har det varit frustrerande under våren att känna att ni har varit det bättre laget men ändå inte fått med er poäng?

” – Frustrerande är det alltid när man inte vinner matcher. Spelar du i HIF så vill du vinna varje match oavsett om du är här eller i Allsvenskan. Så länge vi inte vinner varje matcher så är det klart att vi behöver skruva på saker.”

Ni hade fans på läktaren här under träningsmatcherna, vad är din hälsning nu när det kommer vara ännu mer fans nu på läktaren?

” – Jag tror jag pratar för hela laget när jag säger att det är otroligt kul att ha dem tillbaka. Man känner verkligen att det har varit något som saknas. Jag hoppas verkligen att så många som möjligt kan komma på Söndag och alla matcher framöver för man känner verkligen “bara” de några hundra som var här idag [Mot Helsingör]. Det hjälper otroligt mycket och gör att det blir väldigt mycket roligare att spela fotboll” Säger Rasmus Jönsson med ett leende.

Träningen avslutades efter En timme och 15 Minuter.

Vill du prenumerant på AOH och stödja vårt arbete? Klicka här!