Träningsrapport 29/4: “Man övar fortsatt på sitt passningsspel”

170304 Helsingborgs Charlie Weberg under fotbollsmatchen i Svenska Cupen mellan Djurgården och Helsingborg den 4 mars 2017 i Stockholm. Foto: Olle Wande / Bildbyrån / Cop 218

Dagens träningsrapport kommer från ett svalt Olympiafält där Charlie Weberg verka spela sig allt närmre en startplats…

Tränade gjorde: Alex Nilsson, Bödvar Bödvarsson, Andreas Landgren, Charlie Weberg, Ravy Tsouka, Brandur Hendriksson, Vladislav Kreida, Rasmus Jönsson, Wilhelm Loeper, Anthony Van Den Hurk, Viktor Lundberg.

Dagens träning var väldigt lätt och hade ett fokus på passningar. Som vanligt tog Marcus Linnér hand om uppvärmningen.

Inledningsvis satte Mattias Lindström upp en övning som fokuserade på väggspel och för bollmottagare att ta med sig bollen i rörelse. Efter detta en övning som återigen hade ett väggspels-element, men denna gången lät man spelarna köra avslut.

Till sist körde man en hyfsat lång period av en variant på kvadraten, där man i lag ska hålla bollen inom laget genom att endast använda ett vissta antal touch på en komprimerad yta. Kvalitén var inledningsvs ganska god, men gick ner lite på slutet.

Som sagt en väldigt lätt träning idag, där man fortsatt övar på sitt passningsspel med fokus på tempo och ser detta som ett led i att få igång sin offensiv på riktigt.

En intressant observation är för övrigt att Charlie Weberg tränade med startelvan från J Södra idag. Kanske är det han som tar plats bredvid Ravy Tsouka på Söndag, om Andreas Granqvist eventuellt inte spelar?

Träningen avslutades efter drygt en timme.