Träningsrapport 28/10 “Är hans ledarstil mellan matchdagarna under förändring?”

Under höstsolen på Olympiafältet var det återigen dags för HIF att ha öppen träning igen. Utöver långtidsskadade spelare saknades Rasmus Jönsson och Andreas Granqvist.

Listan på spelare som var tillbaka var däremot lång: Andreas Landgren, Shkodran Maholli, Anders Lindegaard, Ludvig Carlius, Jakob Voelkerling Persson och Martin Olsson.

Sven Andersson måste ha spenderat sin Tisdagskväll med att offra en get till fotbollsgudarna då alla 4 fyra målvakter (Alex Nilsson, Kalle Joelsson, Anders Lindegaard och Ian Pettersson) deltog i dagens träning.

Som vanligt inleddes träningen med en uppvärmning under ledning av Fystränare Rickard Engström.

Därefter tog en passningsövning med fokus på diagonalbollar, följt av djupledspassningar i steget vid. Jakob Voelkerling Persson som drog på sig en hjärnskakning förra veckan deltog inte i lagets övningar, utan skulle spendera hela träningen med att springa med boll vid sidan av.

Olof Mellbeg som normalt sett brukar vara väldigt tyst och analyserande under övningar var här väldigt aktiv. Pekade och instruerade, sprang och visade hur han ville att det skulle se ut.

Tempot var förvisso högt men en del slarv syntes till. Rutinerade, äldre spelare försökte flera gånger fortsätta hålla tempot högt, även om slarvet fortsatte.

Efter en tid byttes Diagonalbollarna från att hållas till marken till att nu bli till luftpassningar tvärs över planen innan djupledspassningarna.

Om Olof Mellbergs tystlåtna stil tidigare varit rätt accepterande mot slarv så var det inte så denna dag, utan bröt flera gånger in och anmärkte på djupledspassningarna.

Efter övningen klev Rickard Engström in igen och höll en fysövning, en övning som Shkodran Maholli och Adam Eriksson inte deltog i, dessa två skulle sedan jogga runt en tid för att senare kliva av träningen i förtid.

En kvadrat på stor yta med två touch som regel inleddes därefter. En kvadrat som förövrigt hölls i bra tempo och med mycket mer kamp än vad jag tidigare sett under året. En bidragande orsak var att Olof Mellberg fortsatte vara mycket mer aktiv än tidigare under året. Berömde, pushade och instruerade. Kanske en liten indikation på Olof Mellbergs ledarstil mellan matchdagarna är under förändring och att han numer visar mer pondus under träningarna också?

Martin Olsson, Anthony Van Den Hurk och Andreas Landgren gick nu till sidan med Fystränare Rickard Engström och körde löpningar medan resten av laget körde matchspel på liten yta där lagen var som Följer:

Lag Gult:

Alex Timossi, Joseph Ceesay, Mix Diskerud, Erik Figueroa, Mohammed Abubakari, Emil Hellman och Noel Mbo.

Lag Blått:

Max Svensson, Ludvig Carlius, Casper Widell, Ravy Tsouka, Kebba Ceesay, Alhaji Gero och Brandur Hendriksson.

Kalle Joelsson gick inför Matchspelet av medan Anders Lindegaard, Alex Nilsson och Ian Pettersson stannade kvar. Anders Lindegaard stod hela matchspelet och Alex Nilsson och Ian Pettersson bytte av varandra. Lindegaard såg inte på något sätt påverkad av någon skada, även om han nog skulle tagit ett skott utifrån av Mix Diskerud.

Matchspelet i övrigt var precis som träningen i övrigt väldigt intensiv och med en hel del kamp, även om en del misstag och felbeslut syntes vid.

Efter dryga 1h 30 minuter slutfördes träningen på Olympiafältet.

Min Twitter: Anthonythorn