Träningsrapport 24/2: “Kalle Joelsson tillbaka på Olympiafältet”

Från ett hyfsat svalt Olympiafält kommer dagens träningsrapport där vi bla noterar att Kalle Joelsson börjat röra på sig

Saknades gjorde: Marcus Olsson och Ian Pettersson.

Assad Al Hamlawi deltog under uppvärmningen och gjorde därefter ett par övningar med boll innan han sedermera kollade på från sidan under hela träningen.  Kalle Joelsson var för första gången på länge tillbaka på Olympiafältet. Joggade runt planen under första halvtimmen men klev senare av. Vår andra målvakt, Alex Nilsson, var däremot med under hela träningen.

Andreas Granqvist spenderade träningspasset i gymmet

Som vanligt inleddes träningen med uppvärmning under ledning av Marcus Linnér. Därefter ställdes två mål rygg mot rygg och truppen delades in i tre lag där ett lag bara bestod av fyra spelare. På Vardera sida blev det sedan det ena lagets uppgift att hålla bollen inom laget innan ett antal passningar uppnåts medan laget på fyra personer pressade intensivt. Kom laget upp i rätt antal passningar gavs man tillfälle att avsluta. Övningen syftar därmed till att få upp bolltempot och få motståndarlaget i förflyttning, något som kan behövas att tränas på efter söndagens match.

Efter ett par intensiva löpningar med Marcus Linnér blev det så dags för smålagsspel med lite drygt 40 minuter kvar. Tre lag med 6 spelare i varje. Gjorde ett av lagen mål vann man den matchen, och resultaten noterades ner, vilket höjde tävlingsmomentet märkbart. Spelet var intensivt, tempot var högt och med mängder av dueller. Spelytan var väldigt liten, vilket också gjorde sin del till att höja tempot.

Lag Gul: Andreas Landgren, Jakob Voelkerling Persson, Wilhelm Loeper,, Rasmus Jönsson, Noel Mbo, Dennis Olsson.

Lag Blå: Charlie Weberg, Ravy Tsouka, Viktor Lundberg, Vladislav Kreida, Alhaji Gero, Adam Kaied.

Lag Orange: Emil Hellman, Casper Widell, Brandur Hendriksson, Victor Göransson, Anthony Van Den Hurk, Max Svensson.

210114 Helsingborgs Anthony van den Hurk under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg.
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

Imponerade under Smålagsspelet gjorde:

Noel Mbo:

Såg rejält taggad ut idag. Ett par bra avslut, visade upp en fin fysik när han brottades med Charlie Weberg och har en fin teknik.

Charlie Weberg:

Fina passningsfötter, bra rörelse idag, dessutom bra i det defensiva spelet.

Anthony Van Den Hurk:

Bra attityd idag, ständigt kommunicerande med sitt lag. Sen har Anthony Van Den Hurk en väldigt fin teknik och fysik vilket han också visade. Visade dessutom upp sin goda avslutningsförmåga flera gånger idag, bland annat med ett sista avslut rakt upp i Alex Nilssons nättak som han var fullständigt chanslös på.

I och med Van Den Hurks avslut blev det gula laget förlorande lag och fick därför ta in träningsmaterialet i en för övrigt väldigt jämn träningsturnering.

Efter nästan exakt 1 timme och 30 minuter avslutades dagens träning på Olympiafältet.