Träningsrapport 23/3: “Två spelare klev av dagens träning”

210212 Alhaji Gero, Viktor Lundberg och Max Svensson under en fotbollsträning med Helsingborg den 12 februari 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0016

Från ett molnigt, och kyligt, Olympiafält kommer dagens träningsrapport där två incidenter kan ha satt nya spelare på skadelistan?

Saknades gjorde: Marcus Olsson, Victor Göransson, Assad Al Hamlawi.
Följande är på Landslagsuppdrag: Brandur Hendriksson, Ravy Tsouka, Andreas Granqvist, Vladislav Kreida, Anthony Van Den Hurk.

Anders Lindegaard genomförde hela dagens träning.

U19 Spelare som deltog:

Adam Kaied:

Gjorde en helt okej träning. Det kan se ut som han gör väldigt lite på planen ibland men helt plötsigt så blixtrar han till med sin fantastiska teknik och skapar yta för sig själv.

Lucas Larsen:

Har verkligen förbättrat sin förmåga att läsa spelet och att ligga rätt. Gjorde en av sina bästa A-lagsträningar idag.

Leo Frigell Jansson:

Riktigt rolig ung spelare att kolla på. Det märks förvisso att han dels saknar en del i det fysiska  samt i sin spelförståelse i det defensiva spelet när tempot blir högre på seniornivå men han ger sig aldrig. Försvararen hänger ständigt med sin motståndare och kämpar hårt. Dessutom en fin uppsida i sin teknik. Gjorde idag en väldigt bra träning.

Sidny Lopes Cabral:

Fin rörlighet, teknik och dessutom hyfsat snabb. Hade under dagens träning lite problem med att ligga rätt.

210322 Christer Olsson i samtal med tränare Jörgen Lennartsson under en träning med Helsingborg den 22 mars 2021 i Helsingborg.
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0036

Dagens träning inleddes i sedvanlig ordning med att Marcus Linnér skötte uppvärmningen samt en enklare passningsövning. Man skulle därefter dela upp truppen i två lag och sätta upp två kvadrater, där vardera lag hade en kvadrat där man hade ett övertag i antalet spelare. Syftet var här att hålla bollen inom laget samtidigt som motståndarlaget försökte vinna boll och få över bollen i “sin” kvadrat för att själva få chansen att hålla bollen inom laget medan motståndarna försökte vinna tillbaka den. Övningen såg helt okej ut med flera fina kombinationer och ett hyfsat högt bolltempo.

Man skulle därefter spendera nästan mer än en timme av dagens träning på smålagsspel med matcher á 2 minuter på en yta lite mindre än halvplan.

Lagen var som följer:

Grön: Bödvar Bödvarsson,  Andreas Landgren, Rasmus Jönsson och Adam Kaied.

Blå: Charlie Weberg, Alhaji Gero, Leo Frigell Jansson, och Max Svensson.

Gul: Casper Widell/Sidny Lopes Cabral Viktor Lundberg, Noel Mbo och Emil Hellman.

Orange: Lucas Larsen Jakob Voelkerling Persson, Wilhelm Loeper Dennis Olsson.

Casper Widell fick nästan direkt Max Svenssons Sula mot den lägre delen av knäet och klev därför av haltandes. Därför fick Alvaro Santos ringa upp Sidny Lopes Cabral från lagets U19.

Även Dennis Olsson fick kliva av efter en smäll och lindades om. Här varvade man med spelare från de andra laget.

Utan att vet något om allvarligheten på skadorna är det här säkert inte något som Jörgen Lennartsson vill se inför matchen mot Värnamo på Lördag. Speciellt då man saknar Victor Göransson, Brandur Hendriksson, Vladislav Kreida, Ravy Tsouka och Andreas Granqvist. Jakob Voelkerling Persson är såklart ett alternativ men en skada på Widell som gör att Casper utgår på Lördag betyder luckor både på innermittfält och på mittbackspositionen.

Den korta matchtiden betydde ett högt ett tempo som var underhållande att se på. Det bjöds på flera fina passningskombinationer och ibland med tuffa dueller.

Nyförvärvet Bödvar Bödvarsson stod för en klart bättre träning än gårdagen även om det syns att han har en väg att gå konditionsmässigt då han såg trött ut stundtals. Han är dock väldigt rörlig och har en god portion spelintelligens. Fin teknik.

Imponerade gjorde:

Wilhelm Loeper:

Ny dag. Ny fin träning av Loeper. Skapar yta för sig själv med sin teknik och har en fin avslutsfot. Blir ofta grinig och har ett extremt tävlingshuvud.

Max Svensson:

Gjorde en bra träning idag. Tar mer ansvar när Van den Hurk är borta. Visade ofta upp sin fina teknik och riviga spelstil.

Andreas Landgren:

Slog många bra passningar som ledde fram till vackra kombinationer till målet. Solid i defensiven.

Förlorande lag blev lag gul som ådömdes straffet att plocka in träningsmaterial. Vinnare blev däremot lag grön som fick njuta av Kexchoklad. Träningen avslutades efter runt En timme och 40 minuter.

3 kommentarer

1. Christer Olsson tillbaka på tillfälligt besök eller “fiskar” han efter jobb i HIF igen? Apropå Värnamomatchen står inget om Discovery + sänder så vi får hoppas HD fixar en livesändning av matchen…

2. Haha
    Jag fiskar ingenting! Litet inhopp bara för att hjälpa till! Det finns redan en skarp ledar-/medicinstab! Underbart att känna av en nyfunnen glädje i truppen