Träningsrapport 22/3: “Sällan man ser honom stå för en dålig träning”

210322 Alexander Nilsson, Noel Mbo, Dennis Olsson och Casper Widell värmer upp under en träning med Helsingborg den 22 mars 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0036

Dagens träningsrapport kommer från ett svalt Olympiafält där bla HIFs senaste nyförvärv, Bödvar Bödvarsson, gjorde sin första träning med laget

Saknades gjorde: Marcus Olsson, Victor Göransson, Assad Al Hamlawi.
Följande är på Landslagsuppdrag: Brandur Hendriksson, Ravy Tsouka, Andreas Granqvist, Vladislav Kreida, Anthony Van Den Hurk.

Anders Lindegaard var med under cirka 30-40 minuter men klev sedan av. Börjar som smått närma sig spel.

Dagens träning var hyfsat lätt och inte särskilt intensiv. Den Inleddes i Sedvanlig ordning med uppvärmning med Marcus Linnér. Därefter tog Mattias Lindström hand om en enklare bollövning.

Under tiden som Sven Andersson gjorde övningar med sina målvakter körde resten av truppen den kvadratliknande övning som gjort under de sista veckorna. Detta innebär att man delar in truppen i två lag, där syftet är att hålla bollen inom laget. Två spelare fick Orangeväst och var med i det bollförande laget. Det såg helt okej ut även om misstag skedde här och var.

Därefter spelade man smålagsspel på en yta ungefär lika stor som halvplan. Tempot var lågt och dueller saknades. Det märktes att spelarna på Landslagsuppdrag inte var där eftersom att dessa spelare normalt sett höjer standarden och kvalitén. Ett exempel är Andreas Granqvist som ständigt ställer krav på spelarna runt omkring sig. Även Vladislav Kreida ska nämnas, eftersom han har en fallenhet för att höja bolltempot.

210322 Jakob Voelkerling Persson, Charlie Weberg, Dennis Olsson och Casper Widell under en träning med Helsingborg den 22 mars 2021 i Helsingborg.
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0036

Wilhelm Loeper stod som vanligt för en bra insats. Fin teknik och har också en förmåga att skapa yta för sig själv till avslut. Sällan man ser Loeper stå för en dålig träning.

Noel Mbo har som vanligt en hög högstanivå men når också djupa dalar. Hade idag flera fina tekniska moment och avslut men blandade också detta med bolltapp.

Det märktes att det var Bödvar Bödvarssons första träning. Han har en helt okej teknik men hade smärre problem med att ligga rätt och gå upp i press på bollhållare. Blev ibland också väldigt stressad i fasen som bollförare och slog bort bollen trots att han hade yta att göra något produktivt.

Man spelade smålagsspel i ungefär 20-30 minuter innan man avbröt dagens lätta träning efter drygt 1 timme och 15 minuter.