Träningsrapport 18/5: “Han var mycket mer engagerad”

210413 Helsingborgs tränare Jörgen Lennartsson under fotbollsmatchen i Superettan mellan GIF Sundsvall och Helsingborg den 13 april 2021 i Uppsala. Foto: Maxim Thoré / BILDBYRÅN / kod MT / MT0161

Dagens träningsrapport kommer från ett Olympiafält med småruggigt väder men med fokus på offensiv och avslut

Saknades gjorde: Andreas Granqvist, Jakob Voelkerling Persson, Victor Göransson, Dennis Olsson, Anthony Van Den Hurk.

Med Från lagets U19: Adam Kaied, Leo Frigell Jansson, Ervin Gigovic och Sidny Lopes Cabral.

Marcus Linnér skötte som vanligt uppärmningen. Man varvade därefter Kvadraten med stretch-övningar. Mattias Lindström satte efter detta upp en lekfull övning.

Man spenderade sedan resten av hela träningen på full plan, med fulla lag. Man använde sig av samma spelare som var i startelvan sist och lät dessa spela mot “Reserverna”.

Speltempot var hyfsat högt och intensivt. Spelomställningarna såg bättre ut, med ett högt tempo och fler pass på one touch. Ytterbackarna användes också i betydligt högre fart. Man har dock fortfarande lite problem när man ska ta sig igenom etablerade försvar. Här är ju som sagt bolltempo en avgörande faktor, men det är också något som Jörgen Lennartsson tryckte på.

Jörgen Lennartsson var för övrigt en intressant faktor under dagens träning. Mycket mer engagerad och involverad i detaljer, på ett sätt som han nästan inte varit sedan försäsongen. Han verkar själv vara införstådd med att besvikelsen i Lördags kräver ett betydligt mer “Hands on” angrepp än som tidigare varit fallet.

Träningen var, i förhållande till hur länge man tränade, väldigt lätt och man bröt efter lite mer än en timme.

En del spelare, såsom Brandur Hendriksson, Wilhelm Loeper, Rasmus Jönsson, Max Svensson, Viktor Lundberg och Vladislav Kreida stannade kvar för att öva avslut på Alex Nilsson.