Träningsrapport 14/1: “Årets första träningsrapport är äntligen här”

210114 Helsingborgs tränare Jörgen Lennartsson instruerar spelare under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

Årets första träningsrapport är äntligen här. Olympiafältets plan 12 var skådeplatsen och vädret var smällkallt och värdigt en Svensk Försäsong, precis som det ska vara.

Följande saknades: Andreas Granqvist, Assad Al-Hamlawi och Dennis Olsson (Mix Diskerud-utan kontrakt).

Träningen inleddes med en kortare samling där Lennartsson presenterade grundupplägget. Han gjorde det där och då och väldigt tydligt med sin rungande Svengelska att Tränarna inte är “F*ucking Referees” och att spelarna till stora delar kommer få bestämma nivån själva. Utöver det såg han gärna tufft spel, självklart utan att spelarna ifråga drar på sig några onödiga skador.

Därefter tog HIF:s nye fysioterapeut från IFK Norrköping, Marcus Linnér, över uppvärmingen. Självklart lite mindre tempo med tanke på att det är första träningen, där Linnér också gav intrycket av att vara betydligt mindre muntligt engagerad än sin föregångare Rickard Engström.

Under tiden tog Målvaktstränare Sven Andersson sina tre Målvakter i form av: Anders Lindegaard, Ian Pettersson och Kalle Joelsson åt sidan och lät dessa känna på bollen med ett par lätta skottövningar.

15 minuter senare tog Nye Assisterande tränare Mattias Lindström tag i taktpinnen med en klassisk reaktionsövning med ett tävlingsmoment inblandat. Och som vanligt när ett sådant moment blandas in, bjuds det också på en del skratt mellan spelarna.

210114 Helsingborgs Anthony van den Hurk under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg.
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

5 minuter senare var det dags för en simpel passningsövning med väggspel och passningar i fart som ledord. Det märktes att det var första träningen för säsongen då en hel misstag uppdagades till en början. Tempot var till en början väldigt lågt och skruvades upp efter hand. Assisterande Tränare Mattias Lindström känns som en aktiv tränare som också påminde spelarna om vikten av att passningar sker på rätt fot för att också öka tempot.

En Lekfull övning senare blev det så dags för internmatch under 30 minuter där Målvakterna böt av varandra.

Lagen var som följer:

Lag Gul: Casper Widell, Andreas Landgren, Emil Hellman, Simon Bengtsson, Jakob Voelkerling Persson, Brandur Hendriksson, Max Svensson, Alhaji Gero.

Lag Blå: Ravy Tsouka, Martin Olsson, Charlie Weberg, Victor Göransson, Daniel Hafsteinsson, Anton Nilsson, Noel Mbo, Anthony Van Den Hurk.

(Ordningen på spelarna ska inte ses som indikation på Uppställning)

Rasmus Jönsson och Brandur Hendriksson bar orange väst i vars en halvlek. Denna väst innebar att spelaren ifråga blev en del av det laget som hade boll för tillfället.

Följande spelare stod ut:

Casper Widell: Stod jämnt och ständigt rätt och vann också mycket boll.

Simon Bengtsson: HIF:s talang från U17 laget som nu får träna med A-laget. Hade en fin teknik och kunde läsa spelet på ett väldigt fint sätt innan han fördelade boll.

Alhaji Gero: Höll sig framme flera gånger och avslutade också distinkt.

Träningens Topp 3:

• De inledande Gubbaskämten mellan Jörgen Lennartsson och Pensionärerna som sökt sig till Olympiafältet värmde härligt i Vinterkylan.

• Intern-Duellen mellan Anthony Van Den Hurk och Casper Widell. Junioren fick knäppa anfallaren på näsan flera gånger med sin förmåga att läsa både Van Den Hurk och Spelet.

• Brandur Hendrikssons kanon med Högerfoten upp i Ian Petterssons Vänsterkryss var värt alla applåder.

Min Twitter: AnthonyThrn

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!