Timossi nominerad till Golden Boy-priset

HIF har fått till en förlängning av Alex Timossis låneavtal Foto: Johan Lilja

Alex Timossi Andersson, som fostrades i HIF, är en av hundra spelare som har blivit nominerade till Golden Boy-priset. Priset delas ut till den främsta unga spelaren i Europas ligor varje år.

Alex Timossi inledde sin karriär i HIF:s ungdomsled och gjorde debut för a-laget redan som 16-åring. Ynglingen imponerade så pass att tyska giganten Bayern München valde att värva in anfallaren från Helsingborg. Efter att endast fått chansen i klubbens ungdomslag de första två åren, lånades Timossi sedan tillbaka till HIF under säsongen 2020. Det blev blandat med speltid under detta året i Skånes Stolthet, och i slutändan inte den succé man hade förväntat sig.

Sedan dess har anfallaren varit på lån i österrikiska Austria Klagenfurt, där det blivit fyra mål och fyra assist på 17 matcher för 20-åringen. Klagenfurt blev för inte så länge sedan klara för den österrikiska högstaligan med Timossi Anderssons hjälp, men än så länge verkar det inte som att det blir någon fortsättning i klubben för hans del utan han återvänder till Bayern München för att sedan utvärderas vidare.

Nu har HIF-produkten alltså blivit nominerad till Golden Boy-priset vilket ämnar att utse den främsta spelaren, under 21 års ålder, i Europas ligor varje år. Anfallaren är den enda svenska spelaren som är nominerad, och ni kan rösta på honom här.