Thern lämnar HIF

HIF:s mittfältare Simon Thern har valt att lämna HIF efter den innevarande kontraktstiden. HIF har erbjudit förlängt kontrakt, men Simon anser att ett miljöombyte är bäst för hans vidare utveckling.

Simon kom till HIF inför 2011 och har tagit stora steg under det första året. Han har spelat merparten av årets matcher och tagit tre titlar med HIF under klubbens historiskt bästa säsong.

– Vi tycker Simon utvecklats på ett snabbt och bra sätt. Han har anpassat sig utefter de tuffa konkurrensförhållandena i truppen och lyckats ta en plats i startelvan i flera matcher, säger HIF:s sportchef Jesper Jansson.

HIF står inför en inspirerande säsong 2012 med att försvara SM-titeln och kval till UEFA Champions League.

– Vi tycker det är synd med tanke på hur han utvecklats i HIF och vad det finns för möjligheter framöver. Det är svårt att hitta en större sportslig utmaning inom Sverige, säger Jesper.

Simon har kontrakt med HIF fram till den 28:e mars 2012. Därefter önskar HIF honom lycka till i hans fotbollskarriär.