Surprise och Gyimah på väg bort

Cape Town City och Ajax Cape Town. Där har ni klubbarna som slåss om Surprise signatur när hans kontrakt, med HIF, löper ut vid årsskiftet. Dessutom skall  även Edwin Gyimah var klar för en flytt till Premier Soccer League…

Enligt svensk media verkar varken HIF eller Surprise ha stängt dörren till en fortsättning i den röda tröjan. Enlig utländsk media skall Ralani fått beskedet om att söka sig vidare och det råder ingen tvekan om att mittfältaren själv söker en ny utmaning och att en ev fortsättning i Sverige knappast står högst på önskelistan. Spelaren, som under sin tid i HIF noterats för 43 matcher och åtta mål, återvände, i November, till Sydafrika där tränat med Cape Town City vars manager, den förre storspelaren Benni McCarthy, sägs vara förtjust i det han sett och gärna vill värva mittfältaren när hans kontrakt löper ut.

Dock sägs även konkurrenten, Ajax Cape Town, gett sig in i leken efter 30-åringens signatur.

Efter åtta år i Europa så kan alltså en återkomst till Premier Soccer League vara ett faktum för spelaren som anlände till HIF förra sommaren. Cape Town City tillhör dessutom ett av topplagen i serien medan Ajax Cape Town slåss med mästerlaget, Bidvest, i botten. I just Bidvets kan nämligen en annan HIFare hamna. Edwin Gyimah har tränat med klubben, tidigare i höstas, och idag avslöjar Sydafrikansk media att en övergång skall vara klar för HIFs mittfältare.

Till skillnad mot Ralani har dock Gyimah ett år kvar på sitt kontrakt – något som borde innebär att HIF kan tillgodoräkna sig en viss övergångssumma.

Enligt tidningen skall Gyimah presenteras efter årsskiftet.