Supporterkollen – IFK Norrköping

Så var det dags för att på nytt möta en nykomling, denna gången står IFK Norrköping för motståndet på nya Parken i Norrköping. Inför matchen har AOH pratat med Roger Jansson som tror på ett offensivt HIF och ett Norrköping med farliga spelvändningar.

Roger Jansson är en av styrelseledamöterna i IFK Norrköpings Supporterklubb och började med att få utvärdera IFK Norrköpings säsong såhär långt.

Vi inledde som nykomlingar säsongen i allsvenskan över förväntan och mycket positivt. Efter fem omgångar låg vi plötsligt tvåa i serien och vem hade väl väntat sig det? Sedan kom dock en reaktion och förluster radade upp sig och vi sjönk i tabellen. När nu 11 matcher spelats ligger vi på en 10:e plats och det får väl ändå betraktas som godkänt så här långt. Den negativa trenden på senare tid måste dock vändas innan fler lag hinner i kapp oss!

En bra inledning har enligt Roger haft några utropstecken både positivt och negativt.

Mer än halva laget består av nya spelare till denna säsong och det tar ju tid att spela ihop ett nytt gäng! Nya spelare som Martin Smedberg-Dalence, Astrit Ajdarevic och Gunnar Thorvaldsson tycker jag dock har visat upp fina takter så här långt.

På de senaste sju matcherna har vi släppt in minst 2 mål per match och det är ej bra! Vi har en helt ny backlinje mot förra året och det har nog satt sina spår. Flera spelare har underpresterat på senare tid, men jag vill ej peka ut någon enskild.

HIF håller han som en av favoriterna för SM-guldet och han nämner även några av HIF styrkor.

– Helsingborg har ett mycket bra lag med starka spelare i alla lagdelar. De kommer säkert att ge främst Elfsborg en stark match i jakten på guldet. HIF har hittills bara släppt in sex mål och det visar ju på styrka även i de bakre regionerna!

Men givetvis finns det sätt att stoppa HIF, i alla fall om man frågar Roger Jansson.

Markera tätt, forchecka hårt och våga spela sitt eget spel! Tyvärr är vår spelfördelare Astrit Ajdarevic avstängd denna match och det är ju ett avbräck. Nu får andra spelare i stället kliva fram och visa att de kan klara detta ändå!

När det kommer till den förväntade matchbilden är Roger mer fåordig.

En tuff offensiv från HIF, som då ger IFK fina chanser till farliga kontringar!

Slutligen bad jag Roger sedvanligt att tippa matchen, vilket han också gjorde.

Ska vi våga hoppas på, att IFK bara släpper in ett mål denna match? I så fall kan det bli minst 1-1!