Strejk HIF:s räddning i derbyt?

Det är en spelarstrejk som hotar runt hörnet. Anledningen är att det kollektiva avtalet för spelarna inte är klart än, trots att det gick ut vid årsskiftet.

Nu tror jag att man kommer att komma överens, ingen tjänar på att matcher blir uppskjutna. Inte minst ett sånt här år med tätt spelschema (HIF spelar tex 10, 13, 16 maj mot Malmö, Häcken och Kalmar). Men spontant kan det ändå vara en räddning för just HIF om det blir spelarstrejk. Med den åderlåtning vi har på försvarsspelare och dessutom Ardian Gashi avstängd i nästa match (fn MFF borta) så skulle strejken vara högst välkommen. HIF spelade idag med fyra försvarare borta (Wahlen, Stoffe, Atta och Baffo). Dessutom spelade Krafth bara 35 minuter pga sjukdom. Ändå är det den delen i laget som levererar, match efter match. Men med en strejk så kanske vi hinner få tillbaka fler alternativ. Nu tycker jag inte det är så mycket ändringar man behöver göra. Edman gör en skaplig insats (bästa vänsterbacken så här långt) och Sadiku går från klarhet till klarhet. Baffo eller Atta som mittback är frågan. Sadiku får mer ansvar utan Atta och blir klart bättre i det spelet.

Men åter till strejkhotet. Det kan bli strejk och det vore i mina ögon väldigt skönt för HIF.