Spelarbetyg HIF – IFK Norrköping

Idag kom andra raka vinsten när IFK Norrköping besegrades med 3-1 på Olympia efter två mål av Atakora och ett efterlängtat av Simovic, hans första mål sedan 2013. Här kommer spelarbetygen från matchen.

Startelvan:

30. Pär Hansson 2 – Hade inte så mycket att göra idag, en skön dag på jobbet. Kan inte lastas för baklängesmålet.

—–

15. Emil Krafth 3 – Stabil bakåt och som vanligt med mycket framåt. Skapar mycket farligheter när han kommer på sin kant. Bra match.

8. Victor Pálsson 2 –  Godkänd. Men pendlar upp och ner, slarvar lite då och då. Har allt som allt inte så mycket att göra.

3. Frederik Helstrup 2 – Även här en godkänd insats. Syns inte så mycket idag, har heller inte så mycket att stå i då Norrköping inte var särskilt farliga.

28. Jere Uronen 3 – Börjar nästan bli standard att finländaren står för goda prestationer. Bra både upp och ner, och alltid farligt när han kommer till avslut.

—–

14. Lalawélé Atakora 4 – En riktigt bra match idag, inblandad i alla målen med två mål och en assist. Utmanar som alltid, bra på att hålla i bollen och går i djupled, vilket behövs för anfallsspelet. Kan fortfarande gå mer rakt mot mål. Utbytt i slutskedet.

5. Johan Mårtensson 3 – En stabil insats från vicekaptenen. Styr på det centrala mittfältet och gör det han ska.

19. Darijan Bojanic 3 – Idag kände vi igen vår Darijan igen, även om han fortfarande pendlar mellan fantastiska prestationer och sämre beslut. Gör det bra i hemåtjobben. Assisten till 3-0-målet är magisk.

7. Mattias Lindström 4 – Ser ut som en 20-åring (i positiv bemärkelse), löper och är väldigt pigg. Fina, tekniska nummer idag och även en del farliga skott. Utbytt i andra.

—–

18. Jordan Larsson 2 – Försöker men händer inte så mycket. En okej match. Utbytt i andra.

9. Robin Simovic 3 – Gör äntligen mål igen (!) och gör det ganska bra. Funkar i rollen som target och suger in bollarna fint.

Lalawélé gjorde en bra match och blev tvåmålsskytt Foto: Björn Lindgren/TT
Lalawélé var bra idag och blev segerorganisatör med sina två mål och en assist
Foto: Björn Lindgren/TT

Inbytta:

6. Andreas Landgren 2 (in 72) – Ett godkänt inhopp. Fick agera yttermittfältare och löpte en del.

20. Emmanuel Boateng X (in 86) – Spelade för kort tid för att betygsättas.

42. Astrit Ajdarevic (in 81) – Spelade för kort tid för att betygsättas.

Övrig trupp: Matt Pyzdrowski (mv), Peter Larsson, Carl Johansson, Anton Kinnander

Betygsskala:

1: Underkänd

2: Godkänd

3: Bra

4. Hög allsvensk klass

5. Landslagsklass

Emil.Carlsvärd.BBL

1 kommentar

1. Förutom att hela backlinjen var ganska medioker igår (2:a på alla) så är det bara två betyg jag måste klaga på: Darjans underbara smörpass (men också ett bra hemåtjobb stundtals) gör han värd en 4:a, och så förstås matchens lirare för är man närmare 40-strecket än 20-strecket, klackar, skjuter på allt som går & springer som en besatt är man värd en 5:a = Mattias Lindström har en inställning som man hoppas alla dagens & kommande HIF:are blir inspirerade av!!