Spelarbetyg HIF – Åtvidabergs FF

Foto: Björn Wijk
Pálsson fortsätter stå för riktigt bra och stabila insatser
Foto: Björn Wijk

Succén med röd lördag återupprepade sig! Vinst, härlig stämning och rött på läktarna. HIF vann igår med 3-0 och fick avsluta vårsäsongen med en härlig känsla och gott självförtroende inför sommaruppehållet och hösten som kommer. Här kommer mina spelarbetyg.

Startelvan:

30. Pär Hansson 3 – Tillbaka i laget och startelvan efter sjukdom senast. Hade en lugn dag på jobbet, stod rätt och gjorde det han skulle bra. Håller nollan.

—–

15. Emil Krafth 3 – Blir bättre och bättre defensivt, även om det inte var så mycket att stå i igår. Bra offensivt som brukligt, fick även till ett riktigt farligt skott som slank precis utanför.

26. Peter Larsson 4 – Nu börjar han komma tillbaka på riktigt efter sin segdragna skada. Hade förvisso inte allt för mycket att göra mot en ganska svag motståndare – men han gör mål, står rätt, vinner dueller och gör det mesta bra.

3. Frederik Helstrup 3 – Står för en stabil match men precis som resten av backlinjen ställdes han inte på allt för stora prov. Återigen vänsterback i slutskedet då Landgren tvingades kliva av.

6. Andreas Landgren 3 – Gör det förvånansvärt bra på en så ovan position. Följer med bra upp i anfallen och kommer till många inlägg, och defensivt är det en stabil prestation. Tvingades utgå i andra pga skadekänning.

—–

14. Lalawélé Atakora 2 – Ganska osynlig och kom inte till så många lägen, men försökte ändå. Godkänd. Utbytt i paus pga skadekänning.

8. Victor Pálsson 4 – Strålande insats från vår islänning. Hård i duellerna och har en enorm vinnarinstinkt. Bra presspel under hela matchen, fina och precisa passningar och visar mycket vilja.

42. Astrit Ajdarevic 3 – Troligen sista matchen i HIF-tröjan för hans del – då stod han för sin bästa insats hittills under årets Allsvenska. Mycket av spelet gick genom honom och han fördelade bollar väl. Hade en del chanser och några bra skott. Fungerade bra ihop med Pálsson.

20. Emmanuel Boateng 3 – Löper mycket och vill ha boll. Försökte skapa chanser med en del fina kombinationer. Krönte en bra insats med ett solomål på tilläggstid.

—–

9. Robin Simovic 2 – Inte lika delaktig som vanligt, och kom inte till så många skottlägen. Får tyvärr en del tveksamma domslut emot sig. Godkänd. Utbytt i slutskedet pga skada.

18. Jordan Larsson 3 – Gör sin bästa match på länge. Mycket mer inblandad i spelet, mer fysisk i duellerna och gjorde sitt första allsvenska mål. Står även för en assist till 2-0-målet.

Foto: Samone Klinteberg
Jordan Larsson gjorde sitt första allsvenska mål i karriären i vinstmatchen mot Åtvid!
Foto: Samone Klinteberg

Inbytta:

2. Carl Johansson 2 (in 72) –  Varken bu eller bä. Hade inte heller så mycket att stå i men gör det han ska stabilt.

7. Mattias Lindström (in 46) – Fick en hel halvlek när Atakora var tvungen att utgå i paus. Hade något tekniskt, fint ögonblick och en del bra inlägg, men hände inte så mycket mer. Ändå godkänt inhopp.

19. Darijan Bojanic X (in 80) – Spelade för kort tid för att betygsättas.

Övrig trupp: Matt Pyzdrowski (mv), Fredrik Widlund, Mohamed Ramadan, Anton Kinnander

Betygsskala:

1: Underkänd

2: Godkänd

3: Bra

4. Hög allsvensk klass

5. Landslagsklass

Emil.Carlsvärd.BBL

1 kommentar

1. Klockrena betyg för en klocksäker seger på en strålande skön lördag & som sagt gôtt för Henrik & co att ta med sig positiva vibbar över sommarpausen!

Ska bli spännande se nu vad “Sommar-Silly-Season” kommer bringa med sig då det lär ske en del förändringar i truppen, så ni får inte ta semester på AOH än -:)