Skånederbyt: “Malmö drog längsta strået”

Två klubbar, med mindre lyckade cupinsatser bakom sig, fick på tisdagen chansen att bättra på självförtroende något. Det handlade om ett något oväntat Skånederby i form av premiären av U21 Allsvenskan. Trots att hemmalaget gick till pausvila med en ledning så var det Malmö som drog det längsta strået och kunde vända hemåt med en 2-1-seger i bagaget

I normala fall brukar även AOH vara sparsamma när det kommer till matchrapporter från våra U21 matcher. Denna gången hade dock intresset för matchen piskats upp med såväl TV-sändningar och en del A-lagsspelare. Från HIFs sida kom man till spel med bla Noel Mbo, Jakob Voelkerling Persson, Viktor Göransson och Alhadji Gero medan Malmö kunde ståta med spelare som Adi Nalic, Lasse Nielsen, Amin Sarr och Romain Gall.

En bra halvlek räckte dock inte för att HIF skulle besegra MFF i premiären av U21 allsvenskan södra. Noel Mbo spelade en av huvudrollerna i hemmalaget genom att ge HIF ledningen efter en bra prestation i 26e minuten. Sedan drog han på sig två gula kort, varav ett i slutminuterna vilket ledde till att han fick lämna planen och HIF avsluta med 10 man.

Adam Kaied firade sin 19-årsdag genom en imponerande insats. Han var som ett kvicksilver och briljerade med sin teknik men kämpade också och i slutet, strax innan han byttes ut, gjorde han en långrush hem till försvaret och avvärjde ett MFF-anfall. Målvakten Nils Arvidsson gjorde också några riktigt fina räddningar. Och Jakob Voelkerling Persson svarade för en hel del fina brytningar.

I första halvlek spelade hemmalaget riktigt bra även om man inte skapade särskilt många vassa målchanser. Däremot höll försvaret ihop och släppte inte heller till särskilt mycket. Efter paus lade gästerna in en extra växel och tog över matchen. Kvitteringen, i 59e minuten, genom Amin Sarr kom inte som någon stor överraskning. Han fick till ett bra långskott som ställde Nils Arvidsson. Strax efter det fick Mbo sitt första gula kort.

Med knappa kvarten kvar avgjorde MFF matchen då inhopparen Hugo Bolin lyckades utnyttja lite kaos i HIF-försvaret. Flera försvarare misslyckades med att få undan bollen som hamnade hos Bolin. Alhaji Gero kämpade och slet och vann många dueller men de ledde sällan till något. Han hade ett skott som gick över. Nyförvärvet Dennis Olsson fanns med från start och gjorde några fina rusher.

På det hela får man erkänna att MFFs seger var rättvis men HIFs första halvlek var lovande.