Rollo från sidlinjen – ”Ett magiskt ögonblick”

Visserligen pågår en fotbollsmatch minst 90 minuter men ibland kan en av dem skapa ett ögonblick av magi. Man vill stanna upp och bara njuta, när man inser att man har upplevt något riktigt vackert. Som en tavla av Rembrandt eller en solnedgång i Karibien. I går inträffade det i matchen mellan Hammarby och HIF

Ni kanske anar vad jag syftar på? Rasmus Jönssons underbart läckra 40-meterspassning som nådde Max och som han sedan skickade vidare till Timossi som kunde slå in kvitteringen till 2-2. Sådana passningar är sannerligen sällsynta. Jag minns inte ens när jag såg en liknande senast. Det krävs inte bara ett gediget fotbollskunnande för att kunna slå en sådan passning – det krävs också mod och självförtroende för att ens våga försöka.

Rasmus har definitivt kunnandet och igår hade han även modet. Det imponerar. Vikenpågen har varit ifrågasatt en del i år och det med rätta för han har inte hållit samma jämna och höga standard som vi minns från tidigare. Men det här året har ju inte heller varit som något tidigare i något avseende.  Såvitt jag minns rätt var det första gången Rasmus fick bära kaptensbindeln. Var det den som ingjöt extra mod i grabben? Vem vet? Spelar ingen roll. Det viktiga var att han vågade och gjorde det samt givetvis att Max och Timossi förvaltade läckerheten på bästa sätt.

Rasmus Jönsson har lyft sig de senaste matcherna och igår tillhörde han en av de främsta i bortalaget  Foto: Johan Lilja

Nu har HIF avverkat sina möten med Stockholmsklubbarna och det är bara att tacka och ta emot. De sex matcherna har gett nio värdefulla poäng, men borde ha varit elva. Hammarbys kvitteringsmål på Olympia i sista sekunden svider fortfarande. Men två oavgjorda mot Bajen, en seger och en oavgjord mot regerande svenska mästarna Djurgården samt en vinst och en förlust mot AIK vittnar om att HIF har kvaliteter som borde räcka för att säkra det allsvenska kontraktet.

I nästa omgång ska HIF försöka ta revansch mot Varberg för 0-3 på Olympia. Det blir naturligtvis inte lätt eftersom hallänningarna överraskat alla i år och ligger betydligt bättre till i tabellen än någon hade tippat när säsongen startade. I  senaste omgången grejade laget dessutom tre poäng mot Mjällby trots att man tappat en 2-0-ledning.  Det som talar för HIF är att Varberg förmodligen känner sig trygga i att laget kommer att klara kontraktet. Än mer positivt för HIF är förstås att förstemålvakten Anders Lindegaard väntas kunna återta sin plats. Inget ont om ersättarna men Anders är på en annan nivå.

Kanske kommer fler av de skadade tillbaka? Det lär vi inte få veta förrän matchdagen. Men under den här veckan kommer åtminstone jag att fortsätta njuta av att för mitt inre kunna spela upp Rasmus underbara passning!

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!