Reflektion – Mjällby AIF (h)

Tack vare lite dator-problem så blir det en aning försenad reflektion från fredagsmatchen. Och det kan ju i och för sig ha sina fördelar då man hunnit smälta förlusten(?) och får möjligheten att se på den lite mer objektivt i efterhand.

Efter sex omgångar kan man konstatera att HIF är blott en skugga av sig själv när man jämför med de två tidigare säsongerna. Den så beryktade lagmaskinen som kunde mala sönder motståndarna efter given signal, den fungerar inte. Helheten verkar vara osmörjd, och bryter man ner lagmaskinen i sina beståndsdelar, försvar, mittfält och anfall, kan man även där konstatera maskinfel.

Men vad är det då som inte klaffar?

***

HIF ägde fredagsmatchen i cirka 60 minuter, sedan tilläts ett i mina ögon ganska virrigt och klent Mjällby, att äta sig in i matchen och ta kommandot. Resultatet blev att HIF såg skärrade och vilsna ut i sitt spel. Som om att de inte hade en plan för att bemästra ett Mjällby som vägrade ge med sig?

***

Under min bilfärd hem under gårdagen till Småland igen från Helsingborg hörde jag en intervju på radion där Häckens Peter Gerhardsson förklarade varför Häcken vunnit över Syrianska. Och enligt hans resonemang så var det helt enkelt så att Häcken var bättre än Syrianska, trots att reportern ville få det till att Häcken haft tur som vann. Gerhardsson hävdade då bestämt att det inte fanns något som hette tur i fotboll.

Jag hävdar å det bestämdaste motsatsen. Fotboll är många gånger beroende av tur och eller otur.

Hade HIF haft turen på sin sida under matchen mot Mjällby, då hade det kunnat stå tre eller fyra noll redan innan paus. Och med den ledningen i ryggen hade HIF’s spel sett annorlunda ut i andra halvlek och de kunde med trygghet stänga matchen och spelat hem tre poäng.

Dessutom hade HIF turen att Mjällby klockrent prickade stolpen vid ställningen 1-1. Hade den bollen gått i mål, då hade det sett mer illa ut än vad det faktiskt gör idag, eller hur?

Så visst handlar fotboll i mångt och mycket om tur eller otur.

***

Till skillnad från många andra, ska jag inte ge mig på någon enskild individ för att “hitta något fel”. Det må vara så att vissa av spelarna besitter sämre självförtroende än andra och att en del inte är i mästarform just nu. Men i grund och botten är ju fotboll ett lagspel, och då ska HIF bedömas som ett lag, inte som elva individer på plan.

Dock är jag av den åsikten att om någon spelare gjort något bra utöver det förväntade, då finns det all anledning att nämna detta. Men att såga någon i motgång, gör inte saker och ting bättre…

***

Vi ska ta med oss en del positivt från matchen i fredags;
– Vädret var hyfsat!
– Över 9000 en fredagskväll i konkurrens med  fredagsmys, tacos, OLW-chips och Lets Dance. Det är en bra siffra!
– Emil Krafths debut visar att HIFs rekrytering fungerar och att det finns en framtid i återväxten!

***

Match på onsdag igen och denna gång kommer AIK tillbaka till Olympia. Nu gäller det att ladda med positivitet fram tills dess och hoppas att HIFs lagmaskin smörjs upp ordentligt samt att turen är på HIFs sida. Då blir det garanterat en vinst!

Så kom igen Helsingborgare (och vi som bor utanför), stötta HIF, i med och i motgång!

1 kommentar

1. Vill minnas att även Gais hade en boll i stolproten vid ställningen 1-1 i förra hemmamatchen så visst har HIF haft tur. Sedan brukar det ju hävdas att bra lag har turen med sig, men jag är lite osäker på om det stämmer i längden?