Rasmus Jönsson: “- Jag tror väl alla vet vilken position som de får ut mest av mig, så har det väl alltid varit.”

210114 Helsingborgs Rasmus Jönsson under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

Första träningen för året är precis avklarad. Rasmus Jönsson stannade till för en kort stunds intervju efter att träningen hade avslutats på Olympiafältet i det kalla Januari-vädret.

Första träningen avklarad, hur kändes det?

” – Det var framför allt kul. Kul och vara igång igen. Vi har haft ett par fyspass men det är det här man längtar efter. Så det var gött!”, Svarar Jönsson med ett brett leende.”

Det här är inte första gången Rasmus Jönsson och nye HIF-tränaren Jörgen Lennartsson vägar möts, utan Rasmus Jönsson har haft Lennartsson en hel del efter bådas tid som spelare respektive tränare i Landslaget på Ungdomsnivå. Rasmus håller inte bara fram Lennartssons fotbollskunnande utan även andra kännetecken som positiva sidor i Lennartssons ledarskap.

Du har ju haft Lennartsson tidigare som tränare, Hur skulle du beskriva honom och hans ledarskap?

” – Han har ju varit med ett tag så det är en tränare som har mycket fotbollskunskap. Sen har han mycket energi som jag tror kommer vara väldigt positivt för oss i år. Det är något vi behöver och bygga upp igen, speciellt när man har åkt ut och det kan vara lite tungt så kan det vara bra att få in någon som Jörgen med bra energi, förutom sina fotbollskunskaper.”

Rasmus Jönsson spenderade en hel del tid på olika positioner under tränare Olof Mellberg och framhåller sin kompetens som en mångfacetterad fotbollsspelare som en del i Lennartssons kommande tid som tränare.

Vilken roll ser du dig själv i detta nya projekt under Lennartsson dessa tre år?

” – Jag tror väl alla vet vilken position som de får ut mest av mig, så har det väl alltid varit. Sen har jag blivit såpass gammal nu att jag inte har några problem med att spela på andra positioner heller, utan jag är öppen för att spela den rollen som hjälper laget mest. Lite samma som när jag spela lite längre ner förra året. Jag är öppen för det mesta, sen är det klart att jag är bättre i vissa positioner än andra.”

201129 Helsingborgs Rasmus Jönsson deppar under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Helsingborg och Falkenberg den 29 november 2020 i Helsingborg.
Foto: Avdo Bilkanovic / BILDBYRÅN / COP 115 / AB0026

Snart 31-årige Rasmus Jönsson börjar bli en av de rutinerade rävarna i en trupp som börjar få allt fler ungdomliga injektioner på en rad olika positioner. Med ett 3-års kontrakt nyss påskrivet ser han sig själv i en ny roll även utanför planen.

Det är ett gäng yngre killar som nu börjar komma fram, vilken roll ser du dig själv där utanför planen?

” – Det är klart att man kommer fram i en större roll på så sätt, som en förebild och hjälpa dem komma in i det. Vi har två som är väldigt unga som är med idag för första gången till exempel (Anton Nilsson och Simon Bengtsson). Det är klart att man behöver hjälp och komma in i det och för att försöka höja sig. Vi behöver ju det som trupp också att många av de unga också tar kliv för det är många platser som är öppna. Vi har inte lika stor trupp som förra året. Det kommer vara många som får chans att spela så vi alla hoppas ju att de tar många stora kliv framåt i sin utveckling.”

När frågan om målbild inför säsongen kommer på tal blir Rasmus Jönsson lite försiktig, även om han är tydlig med att han vill vinna matcher.

Vad är målet inom truppen? Gå upp direkt?

” – Det är klart att det är svårt att sätta några direkta placeringsmål så här efter första träningen. Oavsett om vi spelar i Allsvenskan eller Superettan när jag spelar i HIF så vill jag vinna alla matcher vi spelar. Samma sak i Cupen också, jag vill vinna alla matcherna där också såklart, även om vi har Häcken i gruppen.”

För Rasmus Jönssons del väntar nu en lång försäsong innan första tävlingsmatchen för året sker den 21:a Februari mot Gauthiod i Svenska Cupen.

Min Twitter: AnthonyThrn

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!